برگرفته ازکتاب کسب وکارموفق چگونه

 

60 اصل طلایی مشتری‌مداری که می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار را در فضای جدید کسب و کار برای جذب، حفظ، و ارتقاء آنها کمک کند چه می‌باشد؟

1- اگر مشتری نباشد بنگاه و شرکتی  نیست.2- هیچ کس مجبور نیست با ما معامله کند. 3  - صداقت و خوش نامی دروازه ورود مشتریان به بنگاه و شرکت است.4- مشتری به ما وابسته نیست ما به مشتری وابسته هستیم. 5  - مشتری‌مداری با استخدام هر عضوی از بنگاه و شرکت آغاز  می‌شود.6 - باور مهم این است که: اگر با مشتری سرو کار نداشتیم این شغل واقعاً شغل بسیار خوبی نبود.7 - مطمئناً اولویت‌های مشتریان با اولویت‌های شما تفاوت دارد. 8 - مشتری براساس ظاهر شما و ظاهر محیط کار شما قضاوت  می‌کند.
 9- مشتری مشاور اول ما برای بهبود مستمر است. زیرا مشتری بهتر از هر کس دیگری نیازهای خود را  می‌داند.10- جذب مشتری، راحت‌تر از نگهداری مشتری و نگهداری مشتری، راحت‌تر از رضایت مشتری است.11- هزینه جذب مشتری، بیشتر از هزینه نگهداری مشتری و هزینه نگهداری مشتری، بیشتر از هزینه رضایت مشتری است.
 12- مشتری حرف اول و آخر را  می‌زند. 13- صادقانه به حرف و حق مشتری احترام بگذارید. 14- تبلیغ کافی است درباره همه چیز اطلاعات بدهید. 15 - در ارتباطات، همیشه مثبت نگر و 1+ باشید. 16- هر مشتری یک مشتری است و هر مشتری فقط یک مشتری است. 17 - مشتری‌مداری کنار آمدن با مشتریان ناسازگار است. 18- با ذهنیت مثبت «من خوبم- توخوبی» ارتباط را آغاز کنید
. 19  -باید به آنچه مشتری  می‌گوید. گوش فرا دهیم و سرعت پاسخگویی را اصل اول رضایت مشتری قرار د هیم.20- ارتباط برقرار کنید. ارتباط بازی پینگ پنگ است. اگر یکی بازی نکند، بازی نمی‌شود. پس برای مشتری فرصت «گفت و گو» مهیا کنید. 21- قبل از ارتباط و حین ارتباط با مشتری به ارتباط نهایی خود فکر کنید. 22- ارتباطات مؤثر بین کارکنان، ضامن کیفیت مطلوب و ارتباطات مؤثر کارکنان و مشتری، ضامن رضایت مشتری است23- برنده- برنده بیندیشید. نزدیک‌ترین راه شکست اصرار برای پیروزی بر مشتری است.24-روابط ما، خواسته یا ناخواسته، رضایت مشتری را شکل  می‌دهد. مشکلات را حتی‌الامکان با کمک مشتری حل کنید.25- هرگز در برخورد با مشتریان تبعیض قائل نشوید چرا که احترام «در همه جا» و «برای همه» مشتریان ضروری است. 26- حتی اگر یقین دارید که حق با شماست از بحث کردن با مشتری اجتناب کنید. 27- هرگز تماس مشتریان را بدون پاسخ نگذارید.
28 - لحن کلام شماست،که احساس نیاز به ادامه ارتباط را معنادار  می‌کند. 29-ارتباطات مشتری را با گوش کردن، مدیریت کنید. زیرا گوش دادن به نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتری، نارضایتی مشتریان را کاهش می‌دهد
.30- شکایات مشتریان ارزان‌ترین راه شناخت مشتریان است. 31 - برای برقراری ارتباطات مداوم، تواضع را جایگزین تبعیض کنید. 32- راه‌های گسترش ارتباط با مشتری را گسترش د هید.33- صداقت است که مشتریان را وفادار نگه  می‌دارد نه حیله و نیرنگ.34 - همیشه فکر کنید، خدمات را به بهترین مشتری با بالاترین سود می‌فروشید پس باید همیشه به فکر خدمات بهتر باشید.
35 - هر آنچه را که لازم است باید انجام دهیم تا مشتری مجدداً به ما رجوع کند.
36- هیچ کس نمی‌تواند سود حاصل از وفاداری مشتری را نادیده بگیرد
.37- اگر شما از مشتریان خود مراقبت نکنید دیگران این کار را انجام خواهند داد. پس به جای رقیبان، به مشتریان بیندیشید 38-هیچ گاه برای کلاه گذاشتن بر سر مشتری تلاش نکنید، زیرا موفقیت به اعتماد و اطمینان مشتریان وابسته است.39- مشتریان خود را سهامدار کنید و روش‌هایی بیابید تا مشتری خود را «شریک» شما احساس کند. 40 - رای حفظ مشتریان اهمیت پاسخگویی سریع به سؤالات را درک کنید باید به آنچه مشتری  می‌گوید گوش فرا د هیم و سرعت پاسخگویی را اصل اول حفظ و رضایت مشتری قرار دهیم.
 41-انعطاف‌پذیری کارکنان «هر مشتری فقط یک مشتری است» را عملیاتی  می‌کند.
42-وفاداری دلیلی محکم برای اثبات رضایت‌مندی مشتریان نیست. 43- هیچ گاه احساس نکنید هر آنچه را که  می‌توانسته‌اید، برای مشتری انجام داده‌اید. همیشه به فکر خدمات بهتر باشید
.44- درباره مشتریان قضاوت نکنید محیطی مهیا کنید تا مشتریان درباره شما قضاوت کنند.45- همواره در رفتار و گفتار مشتریان چیزی برای تایید شدن و تایید کردن وجود دارد.46- رضایت مشتری با آموزش هر عضوی از بنگاه و شرکت آغاز  می‌شود.47- هر روز (همیشه) از خودتان بپرسید: آیا مشتری راضی است؟48- حتی اگر دشمن هم برای خرید بیاید با تمام وجود باید او را راضی کنید.49- سود، گام اول است، رضایت مشتری را هدف نهایی خود سازید، زیرا هیچ پشتیبانی در رقابت، بهتر از رضایت مشتری نیست.50-مشتری دلیل «بودن»، و رضایت مشتری دلیل «شدن» بنگاه و شرکت است.51- رکن اصلی تجارت و مهم‌ترین اصل رقابت، رضایت مشتری است.52- شناخت مشتری، قدم اول برای دستیابی به رضایت مشتری است پس لازم است نیازهای در حال تغییر مشتریان شناسایی و پیش‌بینی شود.53- مشتری زمانی راضی می‌شود که محترمانه با او برخورد شود و خدمات دوستانه و مفید به او ارایه شود.54- رضایت خودتان بخشی از رضایت مشتری است.55 - افزایش یا کاهش رضایت کارکنان رابطه‌ای مستقیم با افزایش یا کاهش رضایت مشتریان دارد. پس برای کسب رضایت نهایی باید رضایت مشتریان داخلی را در نظر بگیرید.56- رضایت مشتری سرمایه نهایی (اصلی) بنگاه‌ها و شکست‌هاست زیرا رضایت مشتری، ضامن برگشت سرمایه است.57-یک مشتری ناراضی فقط یک مشتری ناراضی نیست. 58- کیفیت محصولات مهم‌ترین و تنها عامل رضایت مشتریان نیست. 59- همواره پنجاه درصد نارضایتی مشتریان نتیجه بی‌اطلاعی است.60- مشتری، داور نامریی و نهایی موفقیت یا شکست است.