برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار12

 پنج گامی که می تواند مدیران بنگاهها وشرکتها به ایجاد محیط کاری صمیمی سوق دهد چه می باشد؟

1- گام اول رهبری بیاموزند (یعنی نشان دهند که قادر به رهبری هستند و این کار به دو طریق صورت می گیرد:

الف- کارایی خود را نشان دهند.  ب-به کارکنان بیاموزند خودشان اندیشه کنند و ابتکار عمل داشته باشند.

2- توقعات کارمندان را بررسی کنند (مدیران اغلب دو عامل را در نظر نمی گیرند یکی اینکه افراد دوست دارند از نتیجه نهایی زحمت و تلاش خود آگاه شوند و دیگر اینکه زمانی افراد از کار خود لذت می برند که انجام آن کار برایشان خوشایند یعنی لذت بخش باشد، کار را دلپذیر کردن یعنی کار را از حالت یک نواختی خارج کردن.

3-به گونه ای رفتار کنندکه بیانگر توجه باشد (برای ایجاد احساس وابستگی در افراد هیچ راهی بهتر از این نیست که با برخوردی حاکی از توجه و علاقه ، آنها را متعهد به انجام وظیفه ای سازیم و سپس به نظراتشان گوش فرا دهیم.)  (احساس وابستگی یعنی مورد قدردانی قرار گرفتن.) یک کارمند نیاز دارد تا قابلیتهای منحصر به فرد وی مورد قدردانی قرار گیرد.

4- به کارکنان به عنوان یک متخصص احترام بگذارند (کارکنان احساس کنند که به عنوان یک فرد خاص به آنها احترام گذاشته می شود و برای انجام کار شایسته از آنها قدردانی می شود. بهترین راه محترم شمردن کارکنان می تواند با رفتار باشد که به عنوان متخصص با آنهارفتارکنید احترام گذاشتن به دیگران خرجی ندارد اما بایستی حساب شده باشد.

5- هرگز مانع پیشرفت افراد نشوید (تنها امید کارکنان برای اینکه از قافله عقب نمانند رشد فکری و بهبود مهارتشان است.) وظیفه شما به عنوان مدیران بنگاهها و شرکتهای  مشتری مدار، ارائه این فرصت می باشد.