برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

 نکاتی که بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدارمی توانند با استفاده از آن‌ها زمینه ایجاد رابطه‌ای طولانی و مستمر را با مشتری فراهم نمایند، چه می‌باشد؟

١- احترام گذاشتن: اولین خواسته مشتری «احترام» است. در برخورد اول با مشتری باید با متانت هرچه تمام‌تر و با نشاطی برخاسته از علاقه از وی استقبال کرد. اگر مشتری با برخوردی مشتاقانه و محترمانه روبه‌رو شود، در صدد پاسخی مشتاقانه و محترمانه برخواهد آمد. به این ترتیب فضایی به‌وجود می‌آورید که در آن مشتری احساس «بیگانگی» نخواهد کرد.

٢- ظاهر و محل کار مرتب، منظم و تمیز: مشتری در نگاه اول ظاهر «آراسته، مرتب، منظم و تمیز» محلی که وارد آن شده و افرادی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شود را می‌سنجد و هرچقدر این ظاهر آراسته‌تر باشد، تشویش‌های درونی مشتری کمتر و کمتر می‌شود و جای خود را به آرامش و احساس رضایت خواهد داد.

٣- آگاهی از نیاز و خواسته مشتری: از خواسته مشتری آگاهی یابید و در صدد رفع آن به بهترین نحو برآیید. اگر درباره خواسته وی تردید داشتید سوال کنید تا با سرویس‌دهی نامناسب اسباب نارضایتی وی را به‌وجود نیاورید. وقتی مشتری را به خاطر عدم ارائه خدمات مناسب از خود دور کنید، یقیناً او را در برگشت به سویتان با تردید جدی روبه‌رو کرده‌اید.

٤- سرعت و دقت داشتن ولی با حداکثر کیفیت: برای مشتری «کیفیت خدمات» مهم‌ترین عامل می‌باشد. مشتری انتظار دارد در حداقل «زمان» خدمات ارائه شده به بهترین وجه ممکن به وی صورت گیرد. از این‌رو ایجاد یک «چرخه کاری» مناسب که در آن بتوان از «اتلاف وقت» جلوگیری کرد خواسته درونی مشتریان است. در این چرخه دو اصل «سرعت» و «دقت» در ارائه خدمات با کیفیت به مشتری مهم است.

5- طوری برخورد کنید که مشتری خود را شریک شما بداند: ایجاد تحول و تنوع در محیط کاری براساس «پیشنهاد» مشتریان، آن‌ها را در همکاری با شما ترغیب کرده و با این کار آن‌ها خود را جزئی از این کار خواهند پنداشت.

6- اعتماد و صداقت متقابل: به مشتری اعتماد کنید تا به شما اعتماد کند و با او صادق باشید. ایجاد «روح اعتماد» و «صداقت» در محیط کار از پارامترهای استوار «مشتری‌مداری» است و باید به این نکته ایمان بیاورید که حیات اقتصادی شما به رضایت مشتریان وابسته است و بدون حضور مشتری شما وجود نخواهید داشت.

7- یک خداحافظی خوب: در پایان ارائه خدمات، از مشتری به‌خاطر انتخابش تشکر کنید. از او بخواهید تا دوباره از خدمات شما استفاده کند: به او اطمینان دهید در هر مراجعه با بهترین کیفیت به او پاسخ می‌دهید و یک خداحافظی گرم و خوب داشته باشید.