برگرفته از کتاب چشمه پول و دریای ثروت

 

چهل و دو قانون برای مکالمه حرفه­ای دوطرفه چه می­باشد؟

هنگامی که تلفن شما به صدا درمی­آید بعد از معرفی کردن شرکت و بنگاه خود حداقل در یک و حداکثر در سه کلمه باید در تُن و لحن صدای شما یک نوع شادابی و تمرکز احساس شود بعد از این شروع خوب رعایت قوانین زیر ضروری است:

1-    با مشتری گفتگو کنید نه اینکه به طور یک جانبه مطالبی را به آنها بگویید.

2-    موضوع مورد بحث باید دوجانبه برقرار و حفظ شود.

3-    سعی نکنید زود به نتیجه مورد دلخواه برسید.

4-    مطالب در حال ارائه باید سازماندهی شده و مکتوب باشد.

5-    نباید سخنانتان را به گونه­ای ارائه کنید همانند وقتی که شخصی سخنرانی می­کند جلوه کند.

6-    انتظارهای بحق مشتریان را به خوبی برآورده سازید.

7-    خودتان را به صحبت با آنان علاقه­مند نشان دهید.

8-    صحبتهای طرف مقابل را قطع نکنید هرچند که مطلبی را به اشتباه توضیح می­دهد.

9-    برای وقت مشتری ارزش قائل شوید و در صورت عدم تمایل وقت دیگری را برای مصاحبه درخواست کنید.

10- پرحوصله و با دقت باشید.

11- بی­جهت روی بعضی مواضع پافشاری نکنید.

12- به آداب و سنن و اعتقادات طرف مذاکره کننده احترام بگذارید.

13- هر تصمیمی را به جای خود بیان کنید، اگر تصمیم نهایی در میان کار علنی شود مذاکرات با شکست مواجه می­شود.

14- از فرصتها استفاده کنید و به خطوط فکری، مشکلات مالی و اقتصادی طرف مقابل پی ببرید.

15- منافع بلندمدت شرکت را به منافع امروز ترجیح ندهید.

16- یک داد و ستد کوچک می­تواند راهگشا و زمینه­ساز داد و ستدهای بزرگتر شود.

17- کیفیت را فدای قیمت نکنید، در عین حال روی قیمت خود پافشاری نکنید. کمی تخفیف ایرادی ندارد.

18- هیچ­گاه درصدد نباشید سریعا به توافق برسید.

19- یاد بگیرید که خوش­مشرب باشید.

20- حرفه­ای، کارآمد و خلاق باشید.

21- سریع پاسخ دهید (قبل از آنکه صدای زنگ تلفن به سه بار برسد گوشی را بردارید).

22- تلفن را دست نگه دارید (گوشی تلفن در زیر چانه یا کنار زدن آن در حالیکه دنبال چیزی می­گردید مانع از شنیدن صدای شما به صور واضح می­شود).

23- نام شرکت را به زبان بیاورید.

24- اطلاعات لازم را در دسترس داشته باشید.

25- نام مخاطب خود را یادداشت نمایید و سمت او را ذکر نمایید.

26- موضوع گفتگو را روشن سازید.

27- مراقب مکثها و وقفه­ها باشید.

28- در مورد اسامی به اندازه کافی دقت کنید، حتی در صورت لزوم یادداشت بردارید.

29- تصویر درستی از خود ارائه دهید، نه خود را کوچک بشمارید و نه غلوآمیز صحبت کنید.

30- در مورد چیزی که اطلاع ندارید کلمه "نمی­دانم" را به کار نبرید بلکه با پیگیری پاسخ را پیدا ک نید و ارائه نمایید.

31- با سرعت مناسب صحبت کنید، به طوری که تأثیر خوبی داشته باشد.

32- برای درک بهتر صحبتهایتان از جملات سؤالی استفاده کنید.

33- این شما هستید که محور گفتگو را هدایت می­نمایید.

34- نکات لازم را مورد تأکید قرار دهید.

35- به روشنی سخن بگویید اگر سرتان شلوغ است قرار تلفنی را به ساعت دیگر موکول ودر صورت امکان خودتان تماس بگیرید.

36- همراه با لبخند قاطعانه و مسلط صحبت نمایید.

37- همیشه اجازه دهید طرف مقابل قبل از شما تلفن را قطع کند.

38- دقیق صحبت کنید.

39- از به کار بردن الفاظ خیلی تخصصی خودداری کنید.

40- از سالم بودن تلفن خود قبل از تماس و در حین مکالمه مطمئن باشید.

41- با لحن صحیح و مناسب صحبت کنید.

42- مدیر و همکاران شما باید بدانند که این شما هستید که ارزش را خلق می­کنید.

راههایی که شما را در امر فروش تلفنی کمک می­کند چه می­باشد؟

درحقیقت ضروری­ترین کلید برای مکالمه تلفنی یک راز ساده است و آن ادب و دانش در تن صدای فرد است. از کلمات و صدای شخص، شخصیت او تا حدودی مشخص می­گردد؛ البته همه چیز تنها با صدای شما آشکار نمی­شود ولی صدای شما، صدای شخص مخاطب را تحت تأثیر خود قرار می­دهد و به صدای شما پاسخ داده می­شود.

تن صدا در واقع به سادگی به معنای قدم اول است. تأکید، نارضایتی و نیز سطح مشتاق بودن را در یافته­های شما دارا است. اما باز به خاطر داشته باشید که تمام این جریانات با تن صدای شما آغاز می­شود نه با صدایی خشک و بی­روح. این بدین معناست که شما بتوانید به موقع مکث کنید، به موقع پاسخگو باشید و گیرایی و عکس­العمل شما در مقابل شخصی که در طرف دیگر خط است را شامل می­شود نه مانند پاسخگویی به تلگراف.

هرگز فراموش نکنید که هرگونه معامله (خرید و فروش) همانند خیابان دو طرفه است. فروش از طریق تلفن ساده است زیرا هیچ­گونه قضاوت عملی از آنچه درک کرده­اید نمی­توانید انجام دهید؛ به هرحال با وادار کردن آنها به پاسخ دادن و انجام دادن مکالمه یک فعالیت مهم را در مراحل فروش انجام می­دهید؛ شما حتی می­توانید سطح انرژی آنها را بررسی کنید. تلاش شما و فرصتهایتان و نیز مقدار علاقه و جذابیت و اینکه با شما همراه هستند نیز برآورده می­شود.

همیشه از طرف مقابل برای ادامه مکالمه سؤال کنید و بگویید "چند دقیقه وقت دارید که بتوانیم صحبت کنیم؟" در این صورت شما مکالمه خود را تضمین کرده­اید و می­توانید توجه بیشتر طرف مقابل را جذب کنید.

بیست و یک تکنیک و استراتژی جدید در مکاتبه تلفنی موفق برای فروش چه می­باشد؟

1-    هدفها را مشخص کنید؛ یک راهنمای تلفنی برای فروش شرکت فراهم کنید. شماره­ها را مشخص کنید و برای هرکدام زمان تعیین کنید. با خودتان صادق باشید.

2-    زمانتان را بلوکه کنید؛ در همان زمان که تعیین کرده­اید تماسها را انجام دهید حتی2 یا 3 دقیقه هم تأخیر نکنید. تصور کنید که یک بازی است و شما باید دقیق کارتان را انجام دهید.

3-    نقشه قبلی؛ به تلفنهایی که با آنها تماس می­گیرید مشخصه خاصی بدهید. مخصوصا آنهایی که م ی­خواهید با آنها م عامله کنید.

4-    تلفنهای شما باید در ساعات فعالیت و به روز باشند؛ بهترین ساعت تماس 9 صبح تا 12 ظهر و از 2 بعدازظهر تا 4 بعداز ظهر می­باشند. هرگز در صبح روز قبل از تعطیلات و یا جمعه و یا بعدازظهر پنجشنبه و یا در ساعات ناهاری این کار را انجام ندهید.

5-    بالا بردن ارزش هر تماس (به حداکثر رساندن ارزش)؛ قبل از شروع مکالمه شما باید آمادگی تمام احتمالها را در برنامه از پیش تعیین شده داشته باشید. مثلا اگر روش اول کار نکرد از روش دوم و اگر روش دوم نیز مؤثر نبود از روش سوم استفاده کنید.

6-    باید بدانید که چه می­خواهید بگویید؛ یک فهرست از آنچه می­خواهید بگویید آماده کنید. تلاش نکنید که آنها را حفظ کنید بلکه زمانتان را برای بکارگیری و توجه بیشتر بر روی جنبه­های تجاری قضیه متمرکز کنید. با آماده کردن جوابهای بزرگ و راه­حلهای وسیع در مقابل مشکلات خریداران قرار گیرید.

7-    تماس جلوتر از موقع مقرر؛ برای تلفنهایتان زمان ملاقات بگذارید. زمان تماسها را جلوتر مشخص کنید و یا یک پیام کوچک برای طرف مقابل بفرستید و از آنچه می­خواهید در موردش بحث کنید پیغام تلفنی بگذارید تا یادآوری برای او باشد و منتظر تماس شما باشد.

8-    احساس اطمینان؛ رضایت و اطمینان خاطر داشتن، اینها موارد با ارزشی است که شما برای ارائه کردن دارید. حال همه می­توانند به دنبال راهی باشند که با شما وارد معامله شوند و داد و ستد را افزایش دهند.

9-    خریدار را با نام خطاب کنید؛ مکالمه را آغاز کنید و آنچه را که از همه مهمتر است مشخص کنید. سپس با راه­حلها مقایسه کنید. تأکید شما باید به سود محصول و خدمات و سرویس­دهی باشد و هرگز رقبایتان را دست کم نگیرید و یا در مورد رد کردن آنها تا آنجا که ممکن است صحبت نکنید.

10- نکته برداری کنید؛ از مکالمه نکته­برداری کنید. در پایان لیستی از خواسته­های مشتریان خود خواهید داشت.

11- روی نتایج نهایی متمرکز شوید؛ هدف از تماس شما هرچه می­خواهد باشد. سعی کنید نتیجه را تا 3 دقیقه به دست آورید. شما باید به وقت مشتری ارزش بگذارید و زمانی که ملاقات رودرو با او داشتید مذاکرات را به یک ساعت نیز می­توانید برسانید.

12- سعی نکنید قرار ملاقات را به تلفن ختم کنید؛ بلکه مشتری را برای بحث و گفتگو و ملاقات رودررو دعوت کنید. هرگز خود را همه کاره فرض نکنید. به خاطر داشته باشید فروش طی مراحل انجام می­شود نه در یک وعده.

13- دانشجو باشید؛ از آنچه در هر مکاتبه اتفاق می­افتد پند بگیرید و در مکاتبات بعدی خود به کار ببرید.

14- توسعه نکات مثبت؛ به روابط تولیدی با افرادی که به تماس تلفنی ارزش می­دهند ارزش قایل شوید و تلاش کنید در سیستم آنها نفوذ یابید.

15- سعی کنید از پس مشتریهای خشن بر بیایید؛ به آنها پاسخ دهید، جدل نکنید، نرم باشید، به سرعت خونسرد شوید، مؤدب و محکم باشید، بیاموزید که از روشهای ساده استفاده کنید انگار که خرید یک محصول را انجام می­دهید.

16- عکس­العملها را پاسخگو باشید؛ باز پس زدن شخصی نیست؛ این قسمتی از فروش است. محصولات شما و خدمات شما برای همه نیست و قدرت شما و وظیفه شما در مقابل این مشکلات مهارت شما را نشان می­دهد.

17- استراتژی پیوسته داشتن؛ برای تماسهایی که می­گیرید یک مسئول ارتباطات باید در خدمت شما باشد تا تماسهای شما پیوسته باشد.

18- برجسته­ترین نکات؛ مسئله اصلی در مکالمه، و تأکید پیشنهادات به دست آمده می­باشد.

19- پایان هر مکالمه باید نکته مثبتی وجود داشته باشد؛ زیرا افراد دوست دارند آخرین نکته­ای را که شما گفته­اید به خاطر بیاورند.

20- یک تشکر بفرستید؛ یک یادداشت کوچک بفرستید که قدردانی شما را از شخصی که وقت خود را در اختیار شما قرار داده است نشان بدهید.

21- با این حرفه برای خود یک عادت روزانه درست کنید؛ شما از این کار لذت خواهید برد و قرارها و ملاقاتهای غیرقابل تصوری خواهید داشت که حتی تصور آن را نیز نداشته­اید.

پنج مرحله مکالمه تلفنی موفق برای فروش چه می­باشد هرکدام را توضیح دهید؟

برای آنکه بتوان بهترین بهره­برداری را از مکالمه تلفنی داشته باشید باید گفت­وشنود خود را به پنج مرحله تقسیم نمایید و جایگاه خود را در هر مرحله بیابید:

الف- قبل از تماس تلفنی:

ب- در هنگام تماس تلفنی:

ج- تماسهای مکرر تلفنی:.

د- پاسخگویی به تلفن:

و- اقدام به یک ارتباط مؤثر و مفید:

الف- قبل از تماس تلفنی:

هنگامی که ما با دیگران ارتباط برقرار می­کنیم:

1-    آمادگی روحی و جسمانی که اساس موفقیت است.

2-    شفافیت و مشخص بودن اهداف.

3-    آشنایی و اشراف کامل به محصولات و خدمات.

4-    تفکر قبل از توضیح دادن درباره خدمت یا محصول مورد ارائه.

5-    آمادگی برخورد مناسب با مخالفتها.

6-    کوتاه و مؤثر بودن مکالمه.

7-    تکیه نداشتن به لحن و تن صدا به عنوان تنها کلید موفقیت.

8-    آمادگی به وجود آوردن علاقه و اشتیاق در مشتری.

9-    آمادگی برقراری ارتباط خوب و مؤثر.

10- با اهمیت جلوه دادن شغل خود و مهمتر از آن کار مورد نظر.

11- آمادگی برقراری روش نظام­مند

12- درنظر داشتن منافع و نظرمشتری (مشتری­گرایی).

13- آمادگی سؤال کردن در صورت نیاز.

ب- در هنگام تماس تلفنی:

1-    سلام و تعارف.

2-    شناسایی طرف مقابل و موقعیت.

3-    ذکر علت تماس تلفنی.

4-    ایجاد مکالمه دوجانبه.

5-    برقراری نظم لازم.

6-    ایجاد تکرار در برقراری تماس در صورت لزوم.

7-    قول بدهید که در زمان مقرر تماس می­گیرید.

8-    بیش از آنچه که لازم است صحبت نکنید.

9-    مکالمه خود را به اقداماتی که بعدا انجام می­شود ارتباط بدهید.

10- پایبند بودن به آنچه توافق می­شود.

11- در هر صورت مکالمه را به خوبی به پایان ببرید.

ج- تماسهای مکرر تلفنی:

1-    با آمادگی کامل عمل کنید. آن طور که طرف مقابل نیز متوجه این آمادگی بشود.

2-    رفتار مؤدبانه و دوستانه­ای داشته باشید.

3-    ابتدا با قصد ارائه اطلاعات و در میان صحبت، معامله را بیان نمایید.

4-    جزئیات اجرایی کار را متذکر شوید.

5-    از ارائه دوبار یا چند بار تکرار بعضی از اطلاعات درخواستی دریغ نورزید. مردم حق دارند درباره خدمت یا محصول مورد درخواستشان دقت زیادی به عمل آورند.

6-    همه چیزهایی را که لازم دارید در دسترس داشته باشید.

7-    اطمینان حاصل کنید که تمامی ارقام و مدارک به روز است. از آنجایی که مشتریان می­دانند وقت کافی برای انجام کارها را داشته­اید هیچ نوع کوتاهی و قصوری را نادیده نمی­گیرند.

د- پاسخگویی به تلفن:

هنگامی که دیگران با ما تماس می­گیرند رعایت اصول زیر الزامی است:

1-    استقبال از مشتری به نحوی که او خود را در محیطی امن احساس کند.

2-    شما با آمادگی کامل منتظر سؤالات او هرچه که باشد هستید تا پاسخ مناسب را ارائه دهید.

3-    از تکرار نام شرکت خود و یا پرسش مجدد درباره نام شرکت تلفن کننده اجتناب کنید.

4-    پاسخهای شما باید مناسب و فراخور مشتریانتان باشد.

5-    معتبر و قابل فهم صحبت کنید.

6-    به یاد داشته باید کسی که انتقاد می­کند، می­خواهد به شرکت شما کمک کند.

7-    همیشه از مشتریانتان تشکر کنید حتی اگر مخالف نظر شما هستند.

8-    حسن نیت را با جملاتی مثبت پیگیری کنید.

9-    اجازه دهید ابتدا مشتری گوشی را قطع کند.

10- یادداشتهای خود را مهم بشمارید.

و- یک ارتباط مؤثر و مفید:

بعد از تماس تلفنی و ابراز علاقه­مندی طرف مقابل می­توان جهت ادامه ارتباط از روش­های زیر بهره جست:

1-    ارسال کاتالوگ، بروشور و ...

2-    دعوت به همکاری، و ارائه اطلاعات تخصصی مناسب.

3-    بازدید از یک محل (مثل نمایشگاه) و دادن کارت ویزیت و یا دریافت کارت ویزیت طرف مقابل.

4-    فرستادن ایمیل یا ارتباط اینترنتی.

5-    ملاقات با کارکنان بخش فروش، تدارکات و ...

6-    پیشنهاد خاص در مورد خدمات مرتبط و قیمت ویژه.

7-    ارائه استراتژی شرکت خود.

8-    تکمیل پرسشنامه تخصصی توسط شرکتها.

9-   فرستادن مقالات مرتبط.