برگرفته ازکتاب برند تبلیغات توزیع چشمه جوشان ثروت

 مراحل اساسی در برنامه ریزی تبلیغاتی چه می باشد؟

1- شناخت کامل کالا، مشخصات و کیفیت آن و آگاهی از مشخصات کالاهای رقیب و جانشین

2- شناخت کامل مشتری، سلیقه، نیاز، درآمد و شرایط خاص او.

3-شناخت افرادی که در مورد خرید یک کالا تصمیم می گیرند، خواه شخصاً مصرف کننده آن کالا باشند یا نباشند

4- شناخت گروه های مرجع ، گروه های مرجع، گروه هایی هستند که رفتار آن ها برای بقیه اعضای جامعه الگو و سرمشق است و افراد دیگر از آن ها تقلید می کنند، مانند رئیس اداره در برابر کارمندان، معلم و مربی در برابر آموزش گیرندگان، افراد مرفه و ثروتمند در برابر افراد طبقه متوسط.

5- شناسایی مشتریان بالقوه؛ یعنی کسانی که به کالای مورد نظر نیاز دارند و دارای قدرت پرداخت نیز هستند.

6- شناسایی روش های ایجاد انگیزه در مشتریان بالقوه به قصد ترغیب آنان به خرید و تبدیل آن ها به مشتری بالفعل.

7- محاسبه و تخمین مقدار فروش در سال با دوره آینده.

8- برآورد بودجه تبلیغاتی؛ یعنی رقمی که اگر برای تبلیغات و اطلاع رسانی و برنامه های روابط عمومی و ترویج به نحو صحیح و موثر هزینه می شود، می توان نسبت به تحقق فروش تا حد پیش بینی شده یا هر هدف دیگری امیدوار بود.