برگرفته از کتاب مشتری چک سفید

12

 کارکنان بنگاه اقتصادی و شرکت مشتری‌مدار با مشتری که سخت و یکدنده است، چگونه باید رفتار کنند؟

1- به حرف‌هایش با تمام وجود گوش کنند و عکس‌العمل نشان ندهند. بکوشند مشکلش را دریابند.

2- به او ارفاق کنند و به‌رغم شک و شبهه به او فرصت دوباره بدهند.

3- به یاد داشته باشند، میان یک مشتری مضطرب و یک مشتری آزرده تفاوت وجود دارد؛ همچنین میان یک مشتری خشمگین و یک مشتری بی‌ادب.

4- با ملاحظه و همدردی رفتارکنند. از هرگونه پیشنهاد عجولانه، ناشکیبا، قضاوت‌های منفی و طعنه وکنایه بپرهیزند.

5- هر آنچه را که برای کمک به او از دستشان برمی‌آید به روشنی بیان کنند.

6- قول‌هایی ندهندکه قادر به انجامش نیستند.

7- اگر همچنان راضی نشد، از او دعوت کنند با مافوقشان دیدارکند.

8- هرگاه قادر به حل اندکی از مشکلاتش شدند بقیه خصوصیات او دستشان می‌آید!