برگرفته ازکتاب برند،تبلیغات،توزیع چشمه جوشان ثروت

. 

چرا باید از نام و علامت تجاری استفاده کرد؟

1-   استفاده از نام و علامت تجاری، امکان بهره­مند شدن از حمایت قانون را فراهم می­سازد و از حقوق انحصاری فروشنده برای استفاده از نام یا نشان تجاری، حفاظت می­کند. علامت تجاری از نظر قانونی، از ویژگی­های منحصر به فرد کالا نیز مراقبت می­نماید. ویژگی­هایی که در غیر این صورت، هر آن ممکن است مورد تقلید رقبا واقع شوند.

2-   علامت گذاری به طریق مختلفی به خریداران کمک می­کند. اسامی تجاری، درباره کیفیت کالا با خریدار سخن می­گوید، خریدارانی که همواره کالاهایی با یک علامت تجاری را می­خرند، اطمینان می­یابند که درهر خرید، کالایی با کیفیت مشابه در اختیارشان قرار می­گیرد. به عبارت دیگر علامت تجاری موجب حفظ مشتریان رضایتمند و وفادار به محصول می­گردد.

3-   نام و علامت تجاری، کار سفارش کالا را برای فروشنده آسان­تر می­کند و در سایه اسامی تجاری، امکان شناسایی و ردیابی محصول میسر می­شود. مثلا به جای این که شرکت زمزم سفارشی دریافت کند مبنی بر اینکه «نوشابه خوب اختصاصی خود را برای ما ارسال کنید» سفارشی بدین مضمون را دریافت می­کند «یکصد صندوق نوشابه زمزم، برای ما ارسال کنید»

4-   نام و علامت تجاری، امکان تقسیم بازار را برای فروشنده­ میسر می­سازد. یعنی فروشنده ممکن است محصولات خود را با کیفیت­های متفاوت با استفاده از نشان­های متفاوت به بازار عرضه کند. برای مثال شرکت پاکسان مواد شوینده خود را با چندین علامت تجاری مختلف در بازار عرضه می­کند.

5-   با نام و علامت تجاری، اطلاعات بیشتری درباره کالاها در اختیار خریدار قرار می­گیرد و او را آگاه می­کند که دقیقا کجا باید سراغ چه کالایی را بگیرد.

6-   نام علامت تجاری مشهور باعث می­شود که تصویری جذاب از شرکت (در ذهن خریدار) بوجود آید.

7-   شرکت­های پخش و خرده­فروشی­ها خواستار محصولاتی هستند که دارای نام و نشان تجاری باشند، زیرا این ویژگی باعث می­شود که آنها بتوانند این محصولات را به شیوه بهتری عرضه نمایند و از طرف دیگر بهتر می­توانند عرضه­کنندگان محصولات را شناسایی نمایند.