برگرفته ازکتاب برند تبلیغات توزیع چشمه جوشان ثروت
سطوح یا مدل های توزیع چه می باشد توضیح دهید؟
عملیات توزیع در سه سطح یا به سه مدل انجام می شود:
1- توزیع انتخابی:
در این شیوه، کالاها اعم از صنعتی یا مصرفی به صورت غیرانحصاری و قابل دسترسی ناحیه ای توسط عوامل توزیع مجاز، عرضه می شود.
2- توزیع وسیع یا مویرگی :
در این شیوه، معمولاً کالاهای مصرفی بی دوام مانند مواد غذایی، شوینده ها، آرایشی ها و بهداشتی ها به صورت بسته بندی شده و قابل مصرف فردی و ارزان در سطح خرده فروشی محلی به عموم عرضه می شود.
3- توزیع انحصاری :
در این شیوه کالاهای پیچیده و تخصصی که معمولاً از کیفیت بالایی برخوردارند، با قیمت های نسبتاً گران تر از رقبا توسط یک عامل توزیع انحصاری و با شرایط و خدمات خاص عرضه می شوند.