برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازار داخلی وخارجی
آمیزه یاآمیخته بازاریابی را تعریف کنید؟
عبارت است از مجموعه ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی که بنگاه و شرکت آنها را در هم می آمیزد تا پاسخگوی بازار مورد هدف باشد. آمیزه بازاریابی دربرگیرنده همه کارهایی است که بنگاه و شرکت می تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا (برای محصولاتش) بیافزاید.وآن عبارت است:
1-محصول:
ترکیبی از کالاها و خدمات که بنگاه و شرکت به بازار مورد نظر ارائه می کند.
2-قیمت:
مقدار پولی است که مشتری باید برای یک محصول بپردازد.
3-توزیع:
فعالیتهایی است که بنگاه وشرکت انجام می دهد تا محصول را در دسترس مصرف کنندگان مورد نظر قرار دهد.
4-ترویج:
فعالیتهایی است که بنگاه و شرکت انجام می دهد تا بتواند در مورد ارزش محصول اطلاعاتی خوب به خریداران بدهد و مشتریان را تشویق کند که محصول مزبور را بخرند.
الف- قیمت شامل:
1- فهرست قیمت2- تخفیف ها 3-جوایز4- دوره پرداخت5- شرایط اعتباری
ب- محصول شامل:
1- گوناگونی محصول2- کیفیت3- طرح4- مشخصات5- نام و نشان تجاری6- بسته بندی7- تضمین
ج) ترویج و گسترش شامل:
1- تبلیغات2- فروش شخصی3- افزایش فروش4- روابط عمومی5- بازاریابی مستقیم
د) توزیع (مکان) شامل:
1- کانال ها2- میزان پوشش3- میزان موجودی4- حمل و نقل5- تدارکات