برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

12

 بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار چگونه باید از روابط خود با مشتری مراقبت کنند؟

همه می‌دانند رابطه یک مفهوم موقتی است که در یک دوره زمانی دارای یک نقطه آغاز، وسط و پایان است. برای ایجاد یک رابطه باید فعالیت‌هایی صورت گیرد و برای حفظ این رابطه ایجاد شده حتماً می‌باید فعالیت‌هایی چشمگیری به عمل آید. بنابراین آشکار است که هر بنگاه و شرکت باید بکوشد با مشتریان خود رابطه خوبی برقرار سازد و تنها به وجود یک رابطه‌ای ساده و اولیه اکتفا نکند. پرواضح است که ایجاد و حفظ یک رابطه‌ خوب با مشتری باعث تکرار داد و ستد خواهد شد. بنابراین اگر ترتیبی داده شود که خود مشتری در انتخاب تولیدات و خدمات بنگاه و شرکت و همچنین نحوه ارائه آن‌ها تاثیرگذار باشد. در واقع بنگاه و شرکت با این کار در مسیر برآورده ساختن نیاز مشتری خود حرکت کرده و مشتری را در کانون عملیات خود قرار داده است. پس بنگاه و شرکتی در عرصه تجارت موفق می‌شود که نه فقط به رضایت مشتری خود بلکه به تمایل و علاقه مشتری به محصول و میزان لذتی که مشتری از محصول و یا خدمت می‌برد، توجه کند.