برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

 بنگاه‌ها و شرکت‌ها در برخورد با مشتری در انجام معامله می‌توانند چند نوع استراتژی را در پیش بگیرند؟

چهار نوع استراتژی را در پیش می‌گیرند:

1.    استراتژی برد – برد، که هر دو طرف (بنگاه و مشتری) از آن سود ببرند.

2.   استراتژی برد – باخت، بنگاه و شرکت با حیله‌ها به هدف و خواسته خود رسیده، ولی مشتری خیری عایدش نشده و ناراضی و خشمگین می‌شود. در این استراتژی بنگاه و شرکت، مشتری را به چشم رقیب نگاه می‌کند و صرفاً به سود خودش می‌اندیشد. این ارتباط در مسیر مشتری‌یابی بسیار خطرناک است.

3.   استراتژی باخت – برد، مشتری به خواسته‌اش می‌رسد، ولی بنگاه و شرکت زیان می‌کند. در این شیوه بنگاه و شرکت به‌دلیل نداشتن منفعت منطقی، ادامه فعالیتش به خطر می‌افتد.

4.    استراتژی باخت باخت، که در اثر سوءتدبیر، هردو طرف (بنگاه و مشتری) زیان می‌کنند.