برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید
بنگاهها و شرکتها در برخورد با مشتری در انجام معامله میتوانند چند نوع استراتژی را در پیش بگیرند؟
چهار نوع استراتژی را در پیش میگیرند:
1. استراتژی برد – برد، که هر دو طرف (بنگاه و مشتری) از آن سود ببرند.
2. استراتژی برد – باخت، بنگاه و شرکت با حیلهها به هدف و خواسته خود رسیده، ولی مشتری خیری عایدش نشده و ناراضی و خشمگین میشود. در این استراتژی بنگاه و شرکت، مشتری را به چشم رقیب نگاه میکند و صرفاً به سود خودش میاندیشد. این ارتباط در مسیر مشترییابی بسیار خطرناک است.
3. استراتژی باخت – برد، مشتری به خواستهاش میرسد، ولی بنگاه و شرکت زیان میکند. در این شیوه بنگاه و شرکت بهدلیل نداشتن منفعت منطقی، ادامه فعالیتش به خطر میافتد.
4. استراتژی باخت – باخت، که در اثر سوءتدبیر، هردو طرف (بنگاه و مشتری) زیان میکنند.