برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی

 

معیار های تقسیم بازارهای مصرف کننده چه می باشد هر کدام را توضیح دهید؟

برای تقسیم یک بازار  روش واحدی وجود ندارد . یک بازاریاب باید برای رسیدن به بهترین راه جهت مطالعه ساختار بازار ، متغیر های تقسیم بازار را به طور( انفرادی ، یا ترکیبی) مورد آزمایش قراردهد .این متغیر ها شامل    :

الف- متغیرهای جغرافیایی ب-  متغیرهای جمعیت شناختی  ج-  متغیر های روان تشریحی  د- متغیر های رفتاری

الف-  تقسیم بازار بر اساس متغیر جغرافیایی :

به معنای تقسیم بازار به واحدهای جغرافیایی مختلفی همچون ( کشور ، ایالت ، ناحیه ، استان ، شهر ، نواحی همجوار ) یک شرکت ممکن است بخواهد در یک یا چندین منطقه جغرافیایی فعالیت داشته باشد . یا اینکه تمام مناطق را برای فعالیت خود انتخاب نماید اما به خواسته ها و نیازهای مناطق مختلف جغرافیایی هم توجه داشته باشد

امروزه بسیاری از شرکت ها برنامه های بازاریابی خود را به صورت منطقه ای در آورده اند و برای هر منطقه ( محصولات مختلف، تبلیغات جداگانه ، تلاش های فروش متناسب ، نیازهمان منطقه ، شهر یا محله ) را به کار گرفته اند

ب-   تقسیم بازار بر اساس عوامل جمعیت شناختی ( دموگرافی) :

یعنی تقسیم بازار به گروه های مختلف بر اساس متغیرهای جمعیتی نظیر عوامل جمعیت شناختی متداولترین معیار برای تقسیم بازار می باشد (سن، جنسیت، در آمد ، اندازه خانواده ، منحنی زندگی خانواده ، شغل ، میزان تحصیلات ، مذهب ، نژاد، ملیت)

1-    اغلب خواسته ها ، نیازها و میزان مصرف هر مشتری بر اثر تغییر متغیرهای جمعیت شناختی از خود تغییر محسوسی را نشان میدهند.

2-    اندازه گیری متغیر های جمعیت شناختی نسبت به سایر متغیر ها آسانتر است .