برگرفته ازکتاب بازاریابی حضور دائمی دربازار داخلی وخارجی

 

استراتژی بازاریابی تمرکزی چه ریسکی را برای شرکت ایجاد می کند؟

الف-     رشد آینده شرکت فقط به وضعیت همان بخش بازار بستگی دارد

ب-     شرکت های رقیب ممکن است فرصت های موجود در این بخش بازاررا شناسایی کنند و وارد آن قسمت از بازار شود ند

مانند شرکت فولکس واگن – به آن بخش از بازار که دنبال اتومبیل های ( کوچک با قیمت مناسب ) هستند سرویس میدهد

4-    بازاریابی نیچ:  

در تقسیم بازار معمولا بخش های تقسیم شده بزرگ اند و در بازار قابل تشخیص اند مثل خریداران اتومبیل های ( لوکس ، بادوام ، کوچک ، قیمت مناسب ، خودروهای کار )

در بازاریابی نیچ ، برروی بخش های کوچک تری از یک خرده بازار متمرکز می شویم

یک نیچ یا یک بخش خاص عبارتنداز : گروهی از مشتریان که بر اساس مجموعه ای از ویژگی ها و خصوصیات متمایز  خواهان مزیت ها و فواید خاصی هستند

مثلا :خریداران خودروهای کار ( وانت های کوچک  / خودرو های بزرگ – کامیون – بنز)

5-    بازاریابی میکرو:  

بازاریابی میکرو عبارتند از طراحی محصولات و برنامه های بازاریابی به نحوی که نیازها و خواسته های ( افراد خاص ، یا محل های خاص ) تامین شود

میکرو مارکتینگ شامل 1- با زاریابی محلی  2- بازاریابی فردی

   1-   بازاریابی محلی  : 

طراحی محصولات و برنامه های بازاریابی برای ارضای نیازها و خواسته مشتریان محلی مثل : همشهری ها ، همسایگان ،  حتی فروشگاههای خاص

    2-   بازاریابی فردی :

محصولات و برنامه های بازاریابی جهت ارضای نیازها و خواسته های  هر یک از مشتریان تهیه می شود و نام های دیگر این بازاریابی    :

الف-    بازاریابی یک به یک ب-    بازاریابی سفارشی ج-    بازاریابی یک نفره

امروزه تکنولوژی این امکان را حتی برای شرکت های بزرگ فراهم کرده تا مثل روشهای سنتی گذشته که افراد ( لباس ،کفش ،کابینت آشپزخانه ) را از طریق سفارش تهیه میکردند مجددا شرکت ها محصولات را به صورت سفارشی در اختیاز مشتریان قرار دهند