برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی
معیار های تقسیم بازار چه می باشد هر کدام را توضیح دهید؟
1- قابلیت افزایش سود و بازده سرمایه گذاری :
مناسبترین روش برای تقسیم بازار روشی است که بیشترین فرصت ها را برای سود و بازده سرمایه گذاری ایجاد میکند
2- مشابه بودن نیازهای خریداران در هر بخش بازار:
خریداران بالقوه در هر بخش بازار باید بر مبنای فعالیت های بازاریابی مثل ( طرح و شکل محصولات مورد نیاز، نوع تبلیغات ) با هم شباهت هایی داشته باشند
3- متفاوت بودن نیازهای خریداران در قسمت های گوناگون بازار :
اگر نیازهای خریداران در قسمت های مختلف بازار کاملا متفاوت نیستند ، تصمیمات را باید محدود کنیم . هر قسمت بازار معمولا فعالیتهای بازاریابی متفاوتی را می طلبد که هزینه های بیشتری هم ایجاد می کند لــــذا در صورتی که در آمد ها جوابگوی هزینه ها نیستند ، باید تصمیمات را محدود کنیم و فعالیت های بازاریابی را هم کاهش بدهیم
4- امکان فعالیت بازاریابی برای دستیابی به یک قسمت :
دستیابی به یک قسمت بازار ، نیازمند فعالیت بازاریابی کارا و سازنده است و بنابر این اگر نتوانیم در آن بخش بازار قوی عمل کنیم پس بهتر است بازار را تقسیم نکنیم
5- سادگی و هزینه تقسیم بازار به بخشهای مختلف :
مدیربازاریابی باید طرح تقسیم بازار را به صورت نسبتا ساده و با هزینه کم اجرا کند به همین دلیل باید بتواند از طریق ، تخقیقات بازاریاب ویژگیها و خصوصیات مشتریان بالقوه را مشخص کند و آنها را در بخشهای مختلف بازار دسته بندی کند