برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی
استراتژی های را که می توان در تقسیم بازار استفاده کرد چه می باشد هر کدام را توضیح دهید؟
1-شرکتها می توانند بازار را تقسیم نکنند ( بازاریابی یکسان )
2-یا اینکه بازار را به طور کامل تقسیم می کنند ( بازاریابی میکرو،یا ریز )
3-یا حالتی بین این دو روش را انتخاب می کنند ( بازاریابی تفکیکی – تمرکزی و نیچ )
1- بازاریابی یکسان :
کل بازار ، مورد هدف بازار یاب قرار میگیرد و بازار به خرده بازارهای متفاوت تقسیم نمی شود تفکر سنتی بر این اساس قرارداشت که می توانیم از طریق بازاریابی انبوه یعنی ( تولید انبوه ، توزیع انبوه ، تبلیغات انبوه ) برای یک نوع محصول و به یک شیوه برای تمام مشتریان ، معتقد بودند که می توانی بازار بالقوه بزرگی را به دست بیاوریم که این منجر به کاهش هزینه ، و از این طریق می توان باعث ( کاهش قیمت ، یا افزایش سود ) امروزه عوامل زیادی باعث شده که اجرای بازاریابی یکسان مشکل شود
از جمله این موارد :
الف- ویژگیهای متمایز مشتریان .ب- افزاییش خواسته ها و انتظارات آنها .ج تنوع در رسانه ها به ویژه ظهور اینترنت Fax و e-meli .د- شیوه های مختلف توزیع مثل: الف - فروش از طریق کاتالوک ب - فروشگاههای مجازی روی اینترنت .
این تفاوت ها و تمایزاتی که شرکت ها ایجادکرده اند باعث شده صاحب نظران در کشورهای پیشرفته به این نتیجه برسند که بازار یابی یکسان در حال از بین رفتن است .
در حال حاضر اکثر شرکتها در کشورهای صنعتی از ( بازاریابی انبوه ، بازاریابی تنوع کالا ) به سمت بازاریابی تفکیکی رفته اند
2- بازاریابی تفکیکی :
بازاریابی تفکیکی یعنی : تقسیم یک بازار بزرگ به گروه های کوچک تری از مشتریان ،تطبیق استراتژی های بازاریابی شرکت بانیازهای یک یا تعداد بیشتری از این خرده بازارها .