برگرفته ازکتاب اخلاق کاررمز موفقیت
1- تبعیض قائل شدن میان خریداران جایز نیست و مستحب است که فروشنده در تعیین قیمت کالا بین خریداران فرق نگذارد.
2- هرگاه مشتری به سبب پشیمان شدن، از انجام معامله منصرف شود و درخواست فسخ معامله را مطرح کند مستحب است که فروشنده این درخواست را قبول نماید.
3- فروش اشیای تقلبی – بدون آگاه کردن خریدار از ویژگیهای کالا- حرام است.
4- غش در معامله از گناهان بزرگ به شمار میرود.
5- هرنوع حیله یا فریب کاری به قصد زیان رساندن به طرف دیگر معامله مجاز نیست و حرام شمرده میشود.
6- خریدو فروش انواع مسکرات (به سبب زیانی که مصرف این فرآوردهها به سلامت انسان، جامعه و نسلهای آینده وارد میکند) حرام است.
7- در موارد متعددی به خریدار یا فروشنده اجازه داده شده است که نسبت به فسخ معاملهای که انجام دادهاند اقدام نمایند.
از جمله:
الف- فروش کالای معیوب بدون آگاه کردن خریدار.
ب- تقلب در معرفی کالا و تحویل کالایی که ویژگیهایی موصوف را نداشته است.
پ- فروش مال غیر بدون رضایت صاحب آن.
ت- عدم توانایی فروشنده در تحویل کالای مورد معامله.
ث- کشف عیب در کالا قبل از تحویل دادن آن به طرف معامله.
8- فروشنده مکلف است که تمام اطلاعات مرتبط با محصول را که در افزایش یا کاهش بهای محصول تاثیر گذار است هنگام معامله به آگاهی خریدار برساند.
9- رضایت طرفین معامله (خریدار و فروشنده) از شرایط صحت و اعتبار معاملات تجاری است. بنابراین واردکردن یکی از طرفین خرید یا فروش محصول از طریق تهدید، اجبار یا توسل به زور سبب بطلان معامله است.
10- دروغگویی یا کتمان حقیقت در معاملات تجاری سبب از دست رفتن برکت مال خواهد شد.