برگرفته ازکتاب کسب وکارموفق چگونه

 

 مدیران بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار چگونه می‌توانند در زمان کمتر، کار بیشتری انجام دهند؟

1- بر انجام فعالیت‌های پرارزش و سودآورشان تمرکز کنند.

2- برروی انجام کارهایی که مهارت دارند دقت و تمرکز کنند و مابقی کارها را به دیگران محول سازند.

3- کارها را به افرادی محول کنند که از صلاحیت شایسته‌ایی برخوردار هستند.

4- کار مورد نظرشان را به دقت تعریف و ارزیابی کنند. به نتیجه‌ای که قصد دارند به آن برسند دقیق شوند. انتظارات خودشان را با فردی که انتخابش می‌کنند در میان بگذارند. بعد، از او تقاضا کنند تا انتظارات‌شان را به زبان آورد تا مطمئن شوند که او خواسته‌شان را درک کرده است.

5- زمان پایان کار را تعیین نمایند. برای تکمیل شدن کاری که آن را تفویض می‌کنند حتماً باید یک زمان مشخصی را تعیین نمایند و هرگز مبهم حرف نزنید.

6- پیشرفت کارشان را اندازه بگیرند.

وسیله‌ای را برای اندازه‌گیری پیشرفت کاری که آن را تفویض اختیار کرده‌اند را لحاظ نمایند.

7- در مورد منابع به توافق نظر برسند.

مدیران اطمینان داشته باشند که فرد مورد نظرآنها از منابع کافی و لازم برای انجام دادن کار برخوردار است.

8- در مورد نتایج حاصل از کار به توافق برسند.

 آنها قصد دارند شخصی که کارشان را انجام دهد به چه نتایجی دست یابند. آیا او از خواسته‌ی آنها دقیقاً آگاه است؟ آیا نتایج مورد نظر نیز برای او هم اهمیت دارد؟ آیا به او نیز انگیزه کافی می‌دهند؟

9- موضوع تفویض اختیار را به صورت مکتوب می‌آورند.

  موضوع تفویض اختیار کردن کار را به  کسی که کار به او تفویض کردند مکتوب می‌کنند و بعد مدیر و او نیزآن را امضا می‌کنند. از نظر روانی  این اقدام مهمی است که موجب  ایجاد تعهد و ضمانت  نسبت به انجام کار  می‌شود.

10- هرآن چرا که انتظار دارند بررسی و بازرسی می‌نمایند.

محول کردن کارها به دیگران، چشم‌پوشی مسئولیت از آنها نیست بلکه مدیران باید به‌ کمک وسایل مختلف و از همه مهم‌تر با مراجعه به تقویم، پیشرفت کارشان را مدنظر داشته باشند و آن را مورد بررسی و بازرسی قراردهند ابزاری را برای اندازه‌گیری پیشرفت کار تهیه کنند. در این صورت خواهند توانست در زمان وقوع مشکل به موقع با آن برخورد کنند، تا منجر به ایجاد مشکلات جدی نشوند.