برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید
نظر اندیشمندان در مورد معنای صحیح «مشتریمداری» و «حق با مشتری است»
برخی معتقدند مشتری مهمترین بازدیدکننده است، او هیچ وابستگی به ما ندارد، ولی ما کاملاً به او وابستهایم. مشتری مزاحم کار ما نیست، بلکه هدف و بخشی از کار ما است. ما با انجام کار برای مشتری در حق او لطفی نمیکنیم، بلکه این مشتری است که با فراهم کردن این فرصت برای تجارت به ما لطف میکند که میتوان گفت، اعتقاد عمیق به این عبارات در واقع همان معنای صحیح مشتریمداری است. البته دیگر اندیشمندان در مقابل این تعریف، معتقدند که همیشه حق با مشتری نیست. موارد زیادی وجود دارد که نشان میدهد گاهی مشتری مرتکب اشتباه شده است و حتی مواردی نشان میدهد که نه تنها مشتری مرتکب اشتباه شده، بلکه حرکاتی خارج از نزاکت هم انجام داده است. بنابراین نمیتوان ادعا کرد که هر مشتری میتواند یک مشتری خوب باشد. هر بنگاه اقتصادی ممکن است لیست بلند بالایی درباره مشتریانی داشته باشد که قصد دارد از دست آنها نجات یابد. این مشتریان میتوانند کسانی باشند که مطالبات خود را به موقع پرداخت نمیکنند، خشن هستند و یا توقعات بیش از حد دارند بهطوری که بنگاه مزبور از عهده آنها برنمیآید. در این حالات بنگاه سعی دارد خود را از دست این مشتریان رها کرده و آنها را به شرکتهای رقیب بسپارد که البته این تجربه به ظاهر ناگوار نمیتواند همیشه استراتژی نادرستی باشد.