برگرفته از کتاب مدیریت کسب و کار
انواع نوآوری چه میباشد هرکدام را توضیح دهید؟
انواع نوآوریها به شرح زیر است:
1- نوآوری بنیادی:
این نوآوری منجر به خلق بازارهای جدید میشود مثل جایگزینی ام پی تری پلیرها به جای «واکمن» و سیدی من
2- نوآوری در محصول:
نوآوری در محصول زمانی رخ میدهد که شرکت تلاش میکنند کاربردهای محصولی را افزایش دهند. مثل ورود باطریهای شارژی که این باطری نسبت به باطریهای قلمی و دیگر باطریها، دوام و ماندگاری بیشتری داشته و چندین بار میتوان از آنها استفاده کرد.
3- نوآوری در تجدید ساخت تکنولوژی:
تجدید ساخت تکنولوژی مستلزم وارد کردن مواد یا تجهیزاتی از دیگر حوزههای صنعت برای تولید هر محصول جدید میباشد. نمونهای از نوآوریهای جدید که همراه با تجدید ساخت تکنولوژی بوده، تولید تلویزیونهای بسیار کوچک (مینیاتور) قابل حمل توسط شرکت سونی است.
4- نوآوری در نامگذاری و تبلیغ (برچسب کالا):
نوآوری در برچسب کالا، تمایل به خرید یک محصول خاص را در افراد ایجاد میکند. تحقیقات نشان میدهد که حدود 34% از فروش محصول به تبلیغ آن برمیگردد.
برای مثال، تحقیقات نشان داده که مصرف کننده با چشیدن نوشابه با چشم بسته نمیتواند نوع نوشابه (پپسی یا کوکاکولا) را تشخیص دهد، زمانی که محصول با مارک ارائه شود، ترجیحات مصرف کننده مشخص خواهد شد.
5- نوآوری در فرایند تولید:
بیشتر سرمایهگذاریهای جدید صرف جایگزینی تجهیزات میشود. تحقیقات نشان میدهد که صنعت به طور مستمر در پی توسعه ظرفیت تولیدی خود است.
6- نوآوری در طراحی:
یکی از مسائل مهم در طراحی، قابلیت انعطاف است. بدین معنی که کالا با توجه به شرایط بازار و تغییر علائق مصرف کنندگان، قابلیت تعدیل داشته باشد.
برای مثال، اختراع خوراکپزی Aeg در اوایل قرن بیستم بود که با تغییرات متعددی از جمله در سوخت، مواد به کار رفته و رنگ توانسته هنوز بعد از هشتاد سال در بازار باقی بماند.
7- نوآوری در زمینه تجدید فرمولسازی:
تجدید فرمول سازی شامل تغییر در ساختار محصول فعلی بدون تغییر در اجزای آن میباشد. تغییر ویژگیهای فیزیکی یک محصول، جزء این دستهبندی قرار میگیرد.
برای مثال اضافه یا کم کردن اسانسهای خاص برای نوشابه و یا انواع اسپریهای خوشبوکننده.
8- نوآوری در ارائه خدمات:
مطالعات نشان میدهند که هزینه جلب یک مشتری هفت هزار برابر هزینه حفظ آن میباشد. استفاده از کانالهای توزیع مختلف یکی از ابعاد این نوآوری است که سرعت، دقت و صحت توزیع را بالا میبرد.
9- نوآوری در بسته بندی:
تغییر بسته بندی عموما باعث تغییر میزان خرید کالا و یا میزان استفاده از آن در یک دوره زمانی و باز شدن بازارهای جدید بر روی آن کالا میشود.