برگرفته از کتاب مدیریت کسب و کار

1

 

اولین تجربه انسانها برای مذاکره از کجا آغاز شده است؟

اولین تجربه انسان برای مذاکره در خانواده آغاز می­شود و به جامعه جهانی ختم می­شود.

مهمترین و رایج­ترین وسیله برقراری ارتباط انسانها چه می­باشد؟

مذاکره

انسانها چرا با هم مذاکره می­کنند؟

انسان­ها با هم مذاکره می­کنند تا با دیگران برای رسیدن به نیازهای خود و به عبارت دیگر، منافع مشروع خود، به توافق برسند.

هدف مذاکره چه می­باشد؟

تنظیم قرارداد

آشنایی و نهایتا تسلط به فنون مذاکره چه مزیتی دارد؟

آشنایی و نهایتا تسلط به فنون مذاکره انسان­ها را به این توانایی مجهز می­کند که در جریان ارتباطات با دیگران، در هر سطحی، به توافقی معقول، منطقی، منصفانه، قابل دوام و سریع دست یابند.

مذاکره را تعریف کنید؟

*-مذاکره عبارت است از جریان مداوم رفت و برگشت ارتباطات، به منظور رسیدن به یک تصمیم مشترک.

*-مذاکره، فرآیندی گفت­وگو محور که هدف آن، توافق بر سر یک موضوع و حل اختلاف مشترک در جهت تأمین منافع و رضایت طرفین است.

*-بحث و چانه­زنی برای رسیدن به توافق در معاملات تجاری است.

فرآیند مذاکره چه می­باشد؟

مذاکره یک فرآیند است مانند هر فرآیندی آغاز و پایانی دارد. فرآیند مذاکره با اقدامات و فعالیت­های پیش از مذاکره آغاز و با اقدامات و فعالیت پس از مذاکره و اجرای توافقات به دست آمده پایان می­پذیرد.

مراحل مذاکره چه می­باشد؟

آمادگی، استقرار هدف، مذاکره روی در روی.

سطوح مذاکره چه می­باشد؟

شخصی، سازمانی، شغلی، اجتماعی، مذاکرات تجاری وغیره

چند راه برای مذاکره وجوددارد و هرکدام را توضیح دهید؟

1-مذاکره ملایم:

*-مذاکره کننده ملایم خواستار آن است که از برخوردهای شخصی اجتناب کند و از این روی به سادگی امتیاز می­دهد. توافق حاصله اغلب با احساسی از مورد سوءاستفاده قرار گرفتن همراه است.

*- در مذاکره ملایم یک طرف امتیاز می­دهد.

2-مذاکره سخت:

*-مذاکره کننده سرسخت، هر موقعیت را به چشم جدالی می­بیند که هرکس در آن بر مواضع خود پافشاری بیشتری کند برنده خواهد بود. چنین توافقی دیرپا نخواهد بود.

*- در مذاکره سخت طرف مقابل امتیاز نمی­دهد، امتیاز می­گیرد.

3-مذاکره اصولی:

*-در این نوع مذاکره تمرکز بر منافع است نه بر مواضع. اشخاص از موضوع جدا هستند و رعایت انصاف و بهره­مندی هر دو طرف از توافقی منطقی و دیرپا را تضمین می­کند.

*-در مذاکره اصولی مذاکره کننده به دنبال منافع مشترک است که به وسیله دیپلمات­ها و هیأت­های اقتصادی و بازرگانی مورد استفاده قرار می­گیرد.

روش مذاکره اصولی بر چند نکته اساسی استوار است آن نکات چه می­باشد؟

این روش مبتنی بر چهار نکته اساسی است:

1-    اشخاص: اشخاص را از مسأله جدا کنید.

2-    منافع: بر منافع تمرکز کنید نه مواضع.

3-    حق انتخاب­ها: پیش از اینکه تصمیم بگیرید چه کار کنید، مجموعه متنوعی از طرق ممکن و راه­حل­های احتمالی ایجاد کنید.

4-  معیارها: اصرار داشته باشید که روند مذاکره براساس نوعی استاندارد عینی قرار گیرد.

مذاکره کننده باید دارای چه صفات و ویژگی­هایی باشد؟

1-    بردباری، تحمل، خویشتن­داری در برابر سخنان و رفتار طرف مقابل.

2-    مدیریت زمان در طول جلسات مذاکره.

3-    آگاهی کامل به موضوع مذاکره و اشراف به تمام جوانب آن.

4-    احترام به تخصص و شخصیت تیم خودی در مذاکره.

5-    جلب مشارکت اعضای خودی در جلسات.

هر روش مذاکره با چند معیار ارزیابی می­شود آن معیارها چه می­باشد؟

هر روش مذاکره را با سه معیار می­توان ارزیابی کرد.

1-    این روش می­بایست منتهی به یک توافق معقول بشود.

2-    باید مؤثر و کارا باشد.

3-    باید به بهبود روابط طرفین کمک کند.

موانع گوش دادن در مذاکره چه می­باشد؟

1-    مقایسه کردن.

2-    تمرین حرف زدن.

3-    پالایش کردن.

4-    انحراف از موضوع.

5-    ذهن خوانی.

زیاد حرف زدن و کم گوش دادن ضد صمیمیت و موفقیت در مذاکره است.

گوش نکردن به حرف دیگران واقعا خطرناک است، زیرا از دریافت اطلاعات مهم باز می­مانید و هرگز مشکلات خود را نمی­بینید، ناگزیر به ذهن­خوانی متوسل می­شوید.

6-    فیلتر ذهن.

به بخشی از حرف دیگران توجه می­شود و از کنار سایر مطالب بی­تفاوت عبور می­نمایید.

7-    قضاوت کردن، داوری منفی، برچسب زدن (بها ندادن به خاطر اینکه فرد را کودن و نادان می­دانید).

8-    جدال و مشاجره.

9-    پافشاری روی مواضع بدون توجه به صحبت دیگران.

قبل از مذاکره باید به چه مواردی توجه کرد؟

قبل از مذاکره باید به مورد ذیل توجه شود:

1-    دادن کارت ویزیت.

2-    به خاطر سپردن نام افراد مذاکره کننده.

3-    در حین مذاکره نام طرف مقابل بر زبان بیاورید.

4-    در شب قبل با نام مذاکره­کنندگان آشنایی داشته باشید.