برگرفته از کتاب مشتری چک سفید
الف- خوشحال، قانع و خرسند
1- ظاهراً آسانترین کار خوشحال کردن مشتری است، اما مراقب باشید اگر از شما ناراحت شوند شما دچار مشکل بزرگی شدهاید.
2- این نوع مشتریان به طور طبیعی بخشنده هستند، اما با سومین اشتباه از طرف شما، پا خود و تعداد دیگری از مشتریان بالقوهتان را میکشند و میروند. این نوع مشتریان با اشتباهات مکرر شما میتوانند به دشمن طولانی مدتتان بدل شوند.
3- باید با دقت و احتیاط با او رفتار شود.
4- از او سوال کنید و به دقت گوش فرا دهید تا تمام مشکلش را دریابید.
5- با او در مورد شغلش، دوستانش و خانوادهاش گفتگو کنید. همه اطلاعات لازم را از او کسب کرده و در این امر شتاب نکنید.
6- به دلیل پرحرف بودنش (تابلوی تبلیغاتی) شما است.
7- از او یک قهرمان بسازید. تصویرش راروی تخته اعلاناتتان بچسبانید.
ب- همه چیز دان (عقل کل)
1- او کسی است که نه تنها اشکالات کار را به شما میگوید، بلکه چگونگی بهبودش را یادتان میدهد.
2- گوش کنید حتی از چشمانتان هم کمک بگیرد صحبتش را قطع نکنید. اگر ساکت نشد به او یک ورق یادداشت برای نوشتن بدهید.
3- هنگام گوش دادن، از هوش خود استفاده کنید. شاید بتوانید از حرفهایش نکاتی علمی فرا گیرید، چه ایرادی دارد از اطلاعاتش تقدیر کنید و به رایگان به اطلاعات خود بیفزایید.
4- هرگاه وقت داشتید، به او پروبال دهید. از تواناییهای حرفهاش به نفع خودتان و خودش بهره بگیرید.
5- او را به تریبون خود فرا خوانید تا اخبار شما را ولو برای مشهور شدن خودش به رایگان پخش کند.
6- در صورتحسابهایتان منصف باشید. برای کارهای کوچک، هزینه بالایی نگیرید، اما برای کارهای بزرگ پول خوب دریافت کنید. مشتری درک میکند که تکنولوژی هزینه دارد.
پ- مغرور و عجول
1- وقتی پا به درون بنگاه و شرکت میگذارد استقبال کوتاهی از او بکنید و مستقیم بروید سر اصل مطلب.
2- رفتار بدش را فراموش کنید، زیرا همیشه حق با مشتری است.
3- هرچه او جدیتر و با مهارتتر بهنظر بیاید شما در کاری که انجام میدهید قابل قبولتر و قابل اطمینانتر میشوید.
4- این گونه افراد به طور معمول خوش حسابند.
ج- وسواس و ایرادگیر
1- خوشبختانه فقط 9 درصد مشتریها این گونه هستند.
2- هنگام نوشتن مشکلات او بر روی کاغذ، حتما به او نشان دهید که احساس نگرانی هم میکنید. با او همدردی کنید. او عاشق این کار است.
3- اما بیش از اندازه معقول به او تخفیف ندهید و سود خود را فراموش نکنید. از آنجایی که اهمیت قضیه در تکرار خرید او از شما است، این کار تفاوتی را ایجاد نمیکند (این رفتار او تا اندازهای ایفای نقش برای گرفتن تخفیف بیشتر از شما است ...).
4- از کلمات اطمینانبخش استفاده کنید؛ مانند: شما با انجام بهموقع این کار در زمان حاضر، طول عمر وسیله خود را افزایش میدهید و قیمت فروش مجدد آن را افزایش خواهید داد.
د- عصبی و مضطرب
1- حقیقتا شما هرگز نمیتوانید همه مشتریان را با کارهایتان خشنود نگه دارید. این نوع مشتری را بشناسید و طبق شناختی که از او دارید کار را به پیش ببرید.
2- در صورت ایجاد مشکل، این عبارات را برای آرام کردنشان، البته اگر مشکل را مضاعف نمیکند، بگویید: «اگر پولتان را به شما برگردانیم، یکی دیگر مجانی برایتان بفرستیم، درب بنگاه را ببندیم و کارمندمان را اخراج کنیم ... این راضیتان میکند، قربان؟»
3- برخی از مشتریان هیچگاه خوشحال نمیشوند. وقتتان را روی مشتریانی که امیدی به آنها نیست، هدر ندهید. بگذارید به سراغ رقیبانتان بروند.
4- با رها کردن چنین مشتریانی در حقیقت درآمد خود را ارتقا میدهید، زیرا باعث ارتقای روحیه کارمندانتان میشوید.
ی- خجالتی و نگران
1- این مشتریان از اینکه برای حل مشکل یا شکایت نزد شما وارد شوند، احساس گناه و شرمساری میکنند.
2- آنها اعتقاد دارند که محصول شما خوب است، اما خودشان برای استفاده از آن به حد کافی اطلاعات ندارند (بلد نیستند).
3- آنان را آموزش دهید و بکوشید خجالتشان را برطرف کنید. این کار، تلاش زیادی میطلبد، اما ناامید نشوید. آن را یک چالش تصور کنید: نتیجه، شیرینتر خواهد بود.