برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید
بنگاهها و شرکتها، مشتریان را به چند دسته تقسیم میکنند؟
1- تقسیمبندی به روش جغرافیایی: در این روش با استفاده از روش تجزیه و تحلیل پارتو، مشتریان را مورد بررسی و شناسایی قرار میدهند (یعنی با در نظر گرفتن این نکته که20 درصد مشتریان تامینکننده80 درصد درآمدهای بنگاه و شرکت هستند).
2- روش روانشناختی: که در آن، شناسایی طرز فکر و رفتار مشتری و تاثیرات متقابل مشتریان مدنظر قرار میگیرد. در این نگرش، چهار نوع مشتری، شناسایی میشود:
الف- مشتریان وفادار.
ب- مشتریان بهنسبت وفادار.
ج- مشتریان بیوفا.
د- مشتریان وفادار رقیب.