برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی
عکس العمل ها در برابر محیط بازاریابی از سوی بنگاه هاوشرکت ها چگونه است؟
1-واکنش انفعالی:
بعضی ازبنگاه هاو شرکتها این محیط را غیر قابل کنترل تلقی کرده و با بی ارادگی آن را می پذیرند و هیچ تلاشی برای تغییر آن به عمل نمی آورند.
2-واکنش فعال:
بعضی دیگر ازبنگاه ها و شرکتها دارای دیدگاه مدیریت محیطی هستند و با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و تهاجمی بر نیروها و عوامل طبیعی اثر گذارند و بازاریابی فعال را برای رسیدن به اهداف خود انتخاب می کنند