برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

 

مشتری‌یاری یعنی چه؟

مشتری‌یاری کمک به مشتری برای درک صحیح نیاز و کمک به او بدون چشم‌داشت است.

مشتری‌یاری یعنی امین شدن برای مشتری و امین ماندن برای او؛ آنگاه نیز مشتری برای جبران، حامی و یار بنگاه یا فروشنده بنگاه خواهد شد.

جلب اعتماد و اطمینان، مهارت و توانایی خاصی می‌طلبد تا به مرور مشتری همه نیازهای خود را از طریق شما تأمین کند و شما را عقل منفصل خود بپندارد.

ویژگی‌های کارکنان مشتری‌یاری در بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار چه می‌باشد؟

1- انسان‌گرایی (لذت بردن از خدمت‌رسانی به انسان‌ها و توجه اساسی به احساسات و عواطف انسانی)

2- گذشت و ایثار (منافع مشتری را به منافع خود ترجیح دادن)

3- مهارت ارتباطی قوی (مهارت در دریافت پیام، مهارت در تحلیل پیام و مهارت در پاسخ‌دهی به پیام مشتری)

4- قدرت ایجاد اعتماد و اطمینان (مهارت توان نفوذ در قلب و فکر مشتری و ایجاد احساس و هدف مشترک)

5- صبر و متانت و تعادل در رفتار (صبور بودن در نوسانات و تحولات رفتاری و واکنش‌های مشتری و عدم غرور و تکبر در برخوردها و عدم تصمیم‌گیری عجولانه و مبتنی بر احساس صرف و حق دادن به طرف مقابل همانند حق دادن به خود)

6- رازداری (حفظ اسرار و راز مشتری و عدم انتقال آن به دیگران)

7- ثبات در ارزش‌ها و باورها (باور و اعتقاد قوی به ارزش‌های انسانی و کمک‌رسانی به دیگران در شرایط بحرانی و غیر‌بحرانی و عدم عقب‌نشینی از اعتقادات و اصول ارزشی که بنای یاری به دیگران است)

8- بلند‌مدت‌نگری (هوشمندی و درایت در دیدن آینده و دارا بودن چشم‌انداز مناسب و داشتن تفکر و نگرش استراتژیک در انجام رفتارها و فعالیت‌ها و اثرات آن‌ها)

9- نگرش سیستمی (جامع‌نگری و توجه به اثرات هر تصمیم و رفتار بر روی مجموعه اجزای نظام مشتری و سعی در رعایت رویکرد و بهینه‌یابی و تفکر سیستمی در راه‌حل‌ها برای مشتری)

 نتیجه مشتری‌یاری برای بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدارچیست؟

نتیجه «مشتری یاری» ساختن وجدانی برای مشتری است که به او اجازه نمی‌دهد برای تأمین نیاز خود جای دیگری برود و همواره به سوی شما گرایش داشته باشد.