برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار

 

 مزایای کسب و کار الکترونیکی چه می­باشد؟

الف- مزایای محسوس کسب و کار الکترونیکی:

ب- مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی

از جمله مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی می­توان مزایای زیر را نام برد:

1-   بهبود وجهه شرکت:

مثلا کارخانه­ای که از طریق وب سایت خود، به بازاریابی و فروش محصولات می­پردازد، در واقع وجهه سیستم فروش و بازاریابی شرکت در وب افزایش می­یابد و این مسئله، علاوه بر تأثیرگذاری بر روی فروش شرکت، کارآفرینی دیجیتالی کارخانه را نیز توسعه می­دهد.

2-   ارتقای مارک تجاری:

 شرکتی که از طریق فناوری اطلاعات به معرفی و عرضه­ی فعالیت­ها و خدمات خود اهتمام ورزد، تلاشی غیرمستقیم برای معرفی مارک تجاری خود در رسانه­ی اینترنت، خواهد داشت که جای تأمل دارد.

3-   ارتباطات بازاریابی سریع­تر:

تسریع ارتباطات بازاریابی و پاسخگوتر شامل، ارتباطات شخصی و فردبه فرد، از مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی به شمار می­آید که امتیازی برای کارآفرینان دیجیتالی به شمار می­رود.

4-   سریعتر کردن چرخه­ی حیات تولید محصول:

وقتی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، بتوان چرخه­ی تولید محصولات را هدایت و تسریع کرد، بهره­وری نیروی کار ارتقا یافته و ارزش افزوده­ی فرآیند تولید، افزایش می­یابد.

5-   بهبود خدمات­رسانی به مشتریان دوردست:

شاخص­ترین قابلیت کسب و کار الکترونیکی توجه به طیف گسترده­ای از مخاطبان هدف در اقصی نقاط جهان است. اگر همین سیستم بازاریابی و اطلاع­رسانی بخواهد، رفتار سنتی داشته باشد، میلیون­ها دلار هزینه نیز کفایت نمی­کند. شاید یکی از امتیازات ممتازی که هم­اینک در اختیار کارآفرینان دیجیتالی قرار دارد، قابلیت آسان دسترسی کارآفرین به مخاطبان است.

6-   یادگیری برای آینده:

کسب و کار الکترونیکی، یک سازمان یادگیرنده­ی دیجیتالی است که فرصت­ها و تجارت ارزنده­ای را می­تواند با هزینه­ای کم در قیاس با محیط سنتی و غیرمجازی، در اختیار داشته باشد.

7-   برآورد انتظارات مشتری با داشتن سایت اینترنتی:

 انتظارات مشتری از طریق یک پورتال الکترونیکی بیست و چهارساعته که می­تواند مالتی مدیا و هوشمند نیز باشد، برآورده می­شود.

8-   شناسایی شرکای تجاری جدید:

شناسایی شرکای جدید و پشتیبانی از شرکای تجاری موجود شرکت، ازجمله مهمترین مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی به شمار می­آید.

9-   مدیریت بهتر اطلاعات بازار و اطلاعات مشتری:

از طریق کسب و کار مبتنی بر ICT، همه­چیز قابل طبقه­بندی سیستماتیک و بررسی هوشمندانه است. از طریق نرم­افزارهای هوشمند، می­توان به جمع­آوری اطلاعات مشتریان براساس نوع محصولات و خدمات پرداخت و براساس تعاریف و توابع مشخص، نسبت به ارتباط هدفمند با جامعه­ی مخاطبان، روی آورد.

10-                      افزایش امکان دریافت بازخورد از مشتری:

افزایش امکان دریافت بازخورد از مشتری، بارزترین کارکرد مزایای کسب و کار الکترونیکی است. فیدبک مداری سریع، از طریق کسب و کار الکترونیکی، امروزه قابل حصول است. شما در کمتر از چند ساعت می­توانید با مخاطب تماس برقرار کرده و سرویس خاص خود را براساس نیاز وی، به او ارائه دهید.