برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار
مزایای کسب و کار الکترونیکی چه میباشد؟
الف- مزایای محسوس کسب و کار الکترونیکی:
ب- مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی
از جمله مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی میتوان مزایای زیر را نام برد:
1- بهبود وجهه شرکت:
مثلا کارخانهای که از طریق وب سایت خود، به بازاریابی و فروش محصولات میپردازد، در واقع وجهه سیستم فروش و بازاریابی شرکت در وب افزایش مییابد و این مسئله، علاوه بر تأثیرگذاری بر روی فروش شرکت، کارآفرینی دیجیتالی کارخانه را نیز توسعه میدهد.
2- ارتقای مارک تجاری:
شرکتی که از طریق فناوری اطلاعات به معرفی و عرضهی فعالیتها و خدمات خود اهتمام ورزد، تلاشی غیرمستقیم برای معرفی مارک تجاری خود در رسانهی اینترنت، خواهد داشت که جای تأمل دارد.
3- ارتباطات بازاریابی سریعتر:
تسریع ارتباطات بازاریابی و پاسخگوتر شامل، ارتباطات شخصی و فردبه فرد، از مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی به شمار میآید که امتیازی برای کارآفرینان دیجیتالی به شمار میرود.
4- سریعتر کردن چرخهی حیات تولید محصول:
وقتی از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات، بتوان چرخهی تولید محصولات را هدایت و تسریع کرد، بهرهوری نیروی کار ارتقا یافته و ارزش افزودهی فرآیند تولید، افزایش مییابد.
5- بهبود خدماترسانی به مشتریان دوردست:
شاخصترین قابلیت کسب و کار الکترونیکی توجه به طیف گستردهای از مخاطبان هدف در اقصی نقاط جهان است. اگر همین سیستم بازاریابی و اطلاعرسانی بخواهد، رفتار سنتی داشته باشد، میلیونها دلار هزینه نیز کفایت نمیکند. شاید یکی از امتیازات ممتازی که هماینک در اختیار کارآفرینان دیجیتالی قرار دارد، قابلیت آسان دسترسی کارآفرین به مخاطبان است.
6- یادگیری برای آینده:
کسب و کار الکترونیکی، یک سازمان یادگیرندهی دیجیتالی است که فرصتها و تجارت ارزندهای را میتواند با هزینهای کم در قیاس با محیط سنتی و غیرمجازی، در اختیار داشته باشد.
7- برآورد انتظارات مشتری با داشتن سایت اینترنتی:
انتظارات مشتری از طریق یک پورتال الکترونیکی بیست و چهارساعته که میتواند مالتی مدیا و هوشمند نیز باشد، برآورده میشود.
8- شناسایی شرکای تجاری جدید:
شناسایی شرکای جدید و پشتیبانی از شرکای تجاری موجود شرکت، ازجمله مهمترین مزایای نامحسوس کسب و کار الکترونیکی به شمار میآید.
9- مدیریت بهتر اطلاعات بازار و اطلاعات مشتری:
از طریق کسب و کار مبتنی بر ICT، همهچیز قابل طبقهبندی سیستماتیک و بررسی هوشمندانه است. از طریق نرمافزارهای هوشمند، میتوان به جمعآوری اطلاعات مشتریان براساس نوع محصولات و خدمات پرداخت و براساس تعاریف و توابع مشخص، نسبت به ارتباط هدفمند با جامعهی مخاطبان، روی آورد.
10- افزایش امکان دریافت بازخورد از مشتری:
افزایش امکان دریافت بازخورد از مشتری، بارزترین کارکرد مزایای کسب و کار الکترونیکی است. فیدبک مداری سریع، از طریق کسب و کار الکترونیکی، امروزه قابل حصول است. شما در کمتر از چند ساعت میتوانید با مخاطب تماس برقرار کرده و سرویس خاص خود را براساس نیاز وی، به او ارائه دهید.