برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار

 

چهارعامل اصلی در کسب و کار الکترونیکی که منجر به ایجاد ارزش جدید یا افزایش ارزشهای موجود می­شود چه می­باشد؟

1-نوظهوری:

در روش سنتی کسب و کار، تولید کننده کالای تولیدی خود را از طریق فروشنده عرضه می­کرد و مشتری نیز پس از جستجوی فراوان کالایی را که بیشترین توان را برای ارضای نیازهای وی داشت، پیدا می­کرد. اما در کسب و کار الکترونیکی مشتری عین کالای مورد نیاز خود را سفارش می­دهد و سپس تولید کننده آن را تولید کرده و در اختیار مشتری قرار می­دهد. بنابراین کسب و کار الکترونیکی بیشتر به سمت نوکردن و تغییر روش­های انجام کار تمایل دارد.

2-قفل کردن:

منظور از قفل کردن در کسب و کار الکترونیکی، قفل کردن مشتری در سازمان یا همان حفظ مشتری است که این عمل با افزایش تعداد دفعات مبادله یا مشتری امکان می­یابد.

کسب و کار الکترونیکی با افزایش وفاداری مشتریان به سازمان­ها، به حفظ مشتری کمک کرده و با بازخورد مثبت و افزایش اعتماد بین طرفین (مشتری و سازمان) جذاب شدن تعاملات و مبادلات تجاری بین مشتری و سازمان را در پی دارد.

3-تکمیل کردن:

در واقع کسب و کار الکترونیکی با ترکیب چند عامل از جمله عرضه­ی توأمان محصول و خدمات به مشتریان، این امکان را به آنها می­دهد تا با انتخاب روش دلخواه، نیاز خود را انتخاب کرده و از آسان­ترین راه، با ارزش­ بیشتر و با هزینه­ی کمتر خدمات مورد نیاز خود را از تولید کننده دریافت نمایند. به عنوان مثال کسب و کار الکترونیکی این امکان را برای مشتریان فراهم ساخته است تا کتاب مورد نیاز خود را به صورت الکترونیکی سفارش دهند و از طریق دیگر با انتخاب بهترین راه، کتاب مورد نیاز را در سریع­ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در اختیار داشته باشند. در حالیکه در تجارت سنتی این کار بسیار مشکل است.

4-کارآیی:

کسب و کار الکترونیکی اطلاعات زائد را کاهش می­دهد. هزینه­­های جستجوی مشتریان و چانه­زنی­ها را کم می­کند و حجم بیشتری را محصولات یا خدمات را با هزینه­ی کمتری (نظیر هزینه­های نیروی انسانی، کاغذ، زمان و .. ) ارائه می­کند.

کسب و کار الکترونیکی با انتقال الکترونیکی اطلاعات و داده­ها در سازمان، کاغذ را در فرآیند تجارت و مبادله حذف کرده به کاهش هزینه­ها کمک می­کند.