برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار
چهارعامل اصلی در کسب و کار الکترونیکی که منجر به ایجاد ارزش جدید یا افزایش ارزشهای موجود میشود چه میباشد؟
1-نوظهوری:
در روش سنتی کسب و کار، تولید کننده کالای تولیدی خود را از طریق فروشنده عرضه میکرد و مشتری نیز پس از جستجوی فراوان کالایی را که بیشترین توان را برای ارضای نیازهای وی داشت، پیدا میکرد. اما در کسب و کار الکترونیکی مشتری عین کالای مورد نیاز خود را سفارش میدهد و سپس تولید کننده آن را تولید کرده و در اختیار مشتری قرار میدهد. بنابراین کسب و کار الکترونیکی بیشتر به سمت نوکردن و تغییر روشهای انجام کار تمایل دارد.
2-قفل کردن:
منظور از قفل کردن در کسب و کار الکترونیکی، قفل کردن مشتری در سازمان یا همان حفظ مشتری است که این عمل با افزایش تعداد دفعات مبادله یا مشتری امکان مییابد.
کسب و کار الکترونیکی با افزایش وفاداری مشتریان به سازمانها، به حفظ مشتری کمک کرده و با بازخورد مثبت و افزایش اعتماد بین طرفین (مشتری و سازمان) جذاب شدن تعاملات و مبادلات تجاری بین مشتری و سازمان را در پی دارد.
3-تکمیل کردن:
در واقع کسب و کار الکترونیکی با ترکیب چند عامل از جمله عرضهی توأمان محصول و خدمات به مشتریان، این امکان را به آنها میدهد تا با انتخاب روش دلخواه، نیاز خود را انتخاب کرده و از آسانترین راه، با ارزش بیشتر و با هزینهی کمتر خدمات مورد نیاز خود را از تولید کننده دریافت نمایند. به عنوان مثال کسب و کار الکترونیکی این امکان را برای مشتریان فراهم ساخته است تا کتاب مورد نیاز خود را به صورت الکترونیکی سفارش دهند و از طریق دیگر با انتخاب بهترین راه، کتاب مورد نیاز را در سریعترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در اختیار داشته باشند. در حالیکه در تجارت سنتی این کار بسیار مشکل است.
4-کارآیی:
کسب و کار الکترونیکی اطلاعات زائد را کاهش میدهد. هزینههای جستجوی مشتریان و چانهزنیها را کم میکند و حجم بیشتری را محصولات یا خدمات را با هزینهی کمتری (نظیر هزینههای نیروی انسانی، کاغذ، زمان و .. ) ارائه میکند.
کسب و کار الکترونیکی با انتقال الکترونیکی اطلاعات و دادهها در سازمان، کاغذ را در فرآیند تجارت و مبادله حذف کرده به کاهش هزینهها کمک میکند.