برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید
برای اینکه در آینده کسب و کارتان موفق باشید، چه باید بکنید؟
باید بدانید بازارتان به کدام جهت میرود و اینکه بدانید در زمینه مشتری، تکنولوژی، محصول، خدمات، امور مالی و رقابت، بازارتان چه تغییری میکند. اینکه سه تا پنج سال بعد، چه تواناییها و مهارتهای جدیدی را نیاز خواهید داشت تا در راس زمینه کاریتان باشید و امروز چه قدمهایی را باید بردارید تا بتوانید تواناییها و مهارتهای موردنیازتان در آینده را ایجاد کنید.
بازارهای آینده، متعلق به چه بنگاه و شرکتهایی است؟
متعلق به آنهایی است که مشتریهایشان را خوشحال و متحیر میکنند. وظیفه شما این است که این معیارها را در بنگاه و شرکت خود جا بیندازید. کار شما این است که دائماً تاکید کنید که چقدر مشتریهایتان اهمیت دارند و هر فردی را که در برخورد با مشتری این گرایش را نشان میدهد، تشویق کنید و پاداش بدهید.
چرا بعضی از بنگاهها و شرکتها پرسودتر از بعضیهای دیگر هستند؟
میدانید بین عملکرد بنگاه و شرکت و سوددهی آن رابطه علت و معلولی وجود دارد. اگر شما همان کارهایی را انجام دهید که بنگاهها و شرکتهای پرسود انجام میدهند، خیلی زود همان سودی را خواهید برد که بنگاههای پرسود میبرند. میتوان اینطور هم گفت که سوددهی قابل پیشبینی است، به شرط اینکه بتوانید سر در بیاورید که چطور، چگونه و چرا در کسب و کار و صنعت شما سود به دست میآید. شاید مهمترین عامل تعیینکننده سوددهی یک کسب و کار، کیفیت تفکر مدیریت و رهبری آن باشد. در بنگاهها و شرکتهای پرسود افراد رده بالا تماممدت روی مشتریمداری، بهرهوری، کسب نتایج و سوددهی تمرکز دارند.
بقای یک کسب و کار در بنگاه و شرکت به چه چیزی بستگی دارد؟
بقای یک کسب و کار در بنگاه و شرکت به تواناییشان در ایجاد و حفظ یک مزیت رقابتی قابل توجه بستگی دارد. بنگاه و شرکت شما چه کاری را واقعاً خوب انجام میدهد؟ در کجا کارایی بالایی دارید؟ حوزه برتری محصول یا خدمات کلیدیتان کدام است؟ مزیت رقابتی شما، آن جنبه از محصول یا خدماتتان است که به نحوه قابل توجه شما را برتر از رقیبتان میکند. حوزه مزیت رقابتیتان همیشه از این دیدگاه تعیین میشود که مشتری چه چیزی را میخواهد، نیاز دارد و حاضر است به خاطرش پول بپردازد. هر بنگاه و شرکتی که دوام میآورد و رونق پیدا میکند، یک مزیت رقابتی مشخص و با ارزش دارد که مشتری تشخیص میدهد و برایش ارزش قائل است.