بر گرفته از کتاب مشتری چک سفید
منشأ بسیاری از خریدهای مشتریان از بنگاه اقتصادی و شرکتهای مشتریمدار چه میباشد؟
بسیاری از خریدهای مشتریان منشأ احساسی دارند.
چه چیز موجب کشش و احساس مشتری برای خرید محصول از بنگاه و شرکت میشود؟
1- راحت طلبی2- خودپسندی و غرور3- لذت و خوشی 4- بلند
پروازی و تمایز
5- صحت و سلامتی6- جاذبههای جنسی7- صرفه جویی و سوداگری.
به خاطر:1- انواع فایدهها یا مطلوبیت محصولات از نظر مشتری.2- تامین ظواهر مورد نظر.3- محل دست یابی و خرید مطلوب
دلایل خرید مشتریان از بنگاه اقتصادی و شرکتهای مشتریمدارچه میباشد؟
1- خرید برای فروش مجدد 2- خرید برای پرستیژ 3- خرید
برای راحتی 4- خرید به علت احساسی بودن 5- خرید به علت شرایط پرداخت 6- خرید به
علت تأثیر تبلیغات
7- خرید به علت کنجکاوی 8- خرید به علت در
دسترس بودن 9- خرید به علت لذت بردن 10 خرید در اثر جبر.
از دلایلی که مشتری بنگاه وشرکت ما را برای خرید انتخاب نمیکند چه میباشد؟
مشتری،بنگاه وشرکت ما را انتخاب نمیکند زیرا از دید اوبنگاه وشرکت ما، قدیمی به نظر میرسد. اگر بنگاه وشرکت ما در 30 سال پیش دارای طراحی زیبایی بوده است، دلیلی ندارد که همچنان زیبا مانده باشد. شاید یک تغییر رنگ ساده نیز بتواند یکنواختی موجود را از بین ببرد.
مشتری،بنگاه وشرکت ما را انتخاب نمیکند زیرا به محض ورود بهبنگاه وشرکت، دچار سردرگمی و تشویق میشود. او دوست دارد همه چیز را در جای خود ببیند و بداند به دنبال چه چیز میگردد. از اطلاعات بیش از حد متنفر است و موسیقی مناسب با فضا را ترجیح میدهد. او نمیخواهد با شنیدن یک آهنگ گوش خراش و یا استرس زا دچار تشویش شود.
مشتری، بنگاه وشرکت ما را انتخاب نمیکند زیرا از نحوه خدمات رسانی کادر اداری ویاپرسنل فروش ما رضایت ندارد، از کمبود وسایل ازقبیل، کالسکه و سبدهای چرخ دار کلافه شده است، از باجههای بازرسی نامنظم و یا راهروهای شلوغ بنگاه وشرکت دلگیر شده و یا از سیستم نامناسب تهویه هواو یا سرویسهای بهداشتی کثیف شاکی شده است.
مشتری، بنگاه وشرکت ما را انتخاب نمیکند زیرا چندان تمایلی برای خرید کالاهایی که دسترسی به آنها برایش مشکل است را ندارد و ترجیح میدهد کالای مورد نظرش را از نزدیک لمس کند. حال میتوانیم بفهمیم که چرا میزان فروش کالاهای در معرض دید، نسبت به اجناسی که در دید مشتری قرار ندارند، سه برابر بیشتر است، یا اینکه چرا کالاهایی که در ردیف پایین قفسهها قرار دارند، کمتر از کالاهای ردیف هم ارتفاع چشم، خریداری میشوند
شاید هم هیچ کدام از این عوامل، کمترین تأثیری در عدم انتخاب وی نداشتهاند. ممکن است علت، این باشد که بنگاه وشرکت ما دارای ویترین مناسب و جذابی نیست تا بتواند بهخوبی، ما و محصولاتمان را به مشتری معرفی کند.
علل دست کشیدن مشتریان از خرید محصول در بنگاههای اقتصادی و شرکتهای مشتریمدار چه میباشد؟
1. یک درصد میمیرند.
2. سه درصد به جای دیگر نقل مکان میکنند.
3. پنج درصد دوستان جدیدی پیدا میکنند.
4. نه درصد به دلایل رقابتی، آنها را ترک میکنند.
5. چهارده درصد به خاطر نارضایتی از محصولشان آنها را ترک میکنند.
6. شصت و هشت درصد مشتریان به دلیل رفتار نامناسب مدیران و یا یکی از کارکنانشان آنها را ترک میکنند.
مهمترین دلیل از دست دادن مشتریان از سوی بنگاههای اقتصادی و شرکتهای مشتریمدار چه میباشد؟
1- ضعف خدمات 2- رفتار نامناسب مدیران و کارکنان بنگاه و شرکت.
چرا مشتریان بنگاه اقتصادی و شرکت مشتریمدار را ترک میکنند؟
68 درصد مشتریان به این دلیل ازبنگاه اقتصادی و شرکت مشتریمدار فاصله میگیرند که احساس میکنند بنگاه و شرکت به حد کافی به آنها توجه نکردهاند.
دلایلی که مشتریان محصول ما را نمیخرند چه میباشد؟
1- قیمت بالا محصول.2- نیاز داشتن به محصول یا خدمت
را درک نکردند.3- بنگاه و شرکت فروشنده را دوست نداشتند.4- محصول رقبا را نزدیکتر
به نیازهای خود دانستهاند.5- با فروشنده احساس راحتی نداشتند.6- با بنگاه وشرکت
یا فروشنده دیگر رابطه دارند.7- نوع ارائه و نمایش محصول موجب ناامیدی آنان از
فروشنده شده است.
8- تصمیم گرفتهاند از راهحل درونسپاری استفاده کنند.9- زمانی برای فکر کردن درباره
پیشنهاد و اجرای آن ندارند.