رمز موفقیت خرده فروشان مغازه داران وصاحبان فروشگاه
مؤلف:ولیاله جعفری
چاپ اول : 1394
قیمت راتعریف کنید؟
قیمت مقدار پولی است که مشتری باید برای یک محصول بپردازد.-*
-* قیمت برابر است با همه ارزش هایی که مشتری در ازای بهره مند شدن از مزایای حاصل از داشتن یک قلم کالا یا خدمت از دست می دهد.
*-قیمت یا ارزش یعنی قسمتی از قدرت خرید که مصرف کننده یا خریدار مایل است و میتواند آن را در هنگام مبادله یا معامله با کالا یا خدمتی عوض کند.
قیمت گذاری را تعریف کنید؟
قیمتگذاری به طور ساده یعنی تعیین قیمت برای کالا یا خدمت.
عوامل موثر درتعیین قیمت یک کالا یا خدمت چه می باشد؟
امروزه عوامل مختلفی قیمت یک کالا یاخدمت رامشخص می کند که می تواند1- ملموس2-غیرملموس باشد.
1-عوامل ملموس(آشکار):
شامل عواملی است که قابل مشاهده یا احساس کردن،شنیدن یاچشیدن است.نمونه های عوامل ملموس شامل جنبه هایی نظیر شکل ظاهری محصول (حجم،وزن،رنگ و...)وسرعت یعنی (قابلیت دستیابی و...)می شود.
2-عوامل غیر ملموس(پنهانی):
شامل ایجاد احساس امنیت،آرامش واعتماد درمشتری وتمایل ونگرش مثبت وی نسبت به تامین کننده ویاهریک ازاعضاء بنگاه وشرکت می شود.
بنگاه ها وشرکت ها چه فرایندی راباید برای قیمت گذاری مناسب طرح کنند؟
آنان:
الف- ابتدابایدوضیعت بازار را ازطریق1- تقاضا،2-کشش پذیری تقاضا،3-تغییرات تقاضا 4-رقبا تحلیل نموده و.
ب-سپس موانع ومحدویت های قیمت گذاری راشناسایی کرده ،محدویت هایی همچون1- هزینه های تمام شده محصول،2-قوانین ومقررات دولتی،3-انتظارات توزیع کنندگان 4-تقاضای مشتریان 5-قیمت رقبا 6-ملاحظات اخلاقی را لحاظ نمود.تابتوانندقیمت گذاری مناسبی تعیین کنند.
قیمت نهایی یک محصول ازسوی بنگاه وشرکت چگونه تعیین می شود؟
قیمت نهایی یک محصول بانظر گرفتن عناصر سه گانه ی1-تقاضا2-هزینه3-رقابت،تعیین می گردد.
هدف ازقیمت گذاری محصول از سوی بنگاه وشرکت چه می باشد؟
1-گاهی هدف سوددهی.
2-گاهی فروش.
3-گاهی رقابت.
4-گاهی بقا.
به هر حال هر یک ازهدف های قیمت گذاری منظور خاص خود رامی طلبد.
عوامل موثر در قیمت گذاری کدام است؟
1-رسالت شرکت.
2- مدیریت.
3- دولت.
4- قیمت تمام شده.
5- قیمت رقبا.
6- ارزش مشتری.
متغیرهای مؤثر بر قیمتگذاری چه میباشد؟
الف- عوامل محیطی:
1-اهداف بازاریابی.
2-خطمشی ترکیب عناصر بازاریابی.
3-هزینهها.
4-سازمان قیمتگذاری.
ب- عوامل خارجی:
1-ماهیت بازار و تقاضا.
2-شرایط رقابتی.
3-عوامل دیگر شامل؛ اوضاع و احوال اقتصادی، شرایط واسطهها و دولت.
اهدافی که بنگاه ها و شرکتها از قیمتگذاری دنبال میکنند چه میباشد هرکدام را توضیح دهید؟
به طور کلی اهدافی که شرکتها از قیمتگذاری دنبال میکنند به پنج گروه زیر تقسیم میشود:
1- ادامه حیات:
این هدف برای شرکتهایی مناسب است که با ظرفیت مازاد، رقابت شدید و تغییرات دائمی مصرفکنندگان دچار مشکل شدهاند. چنانچه قیمت بتواند هزینههای متغیر و برخی از هزینههای ثابت را پوشش دهد، شرکت میتواند همچنان به حیات تجاری خود ادامه دهد.
2- به حداکثر رساندن سود جاری:
برای این که شرکتی بتواند سود کنونی خود را به حداکثر برساند، باید تقاضا و هزینههای مربوط به قیمتهای مختلف را برآورد کند و آنگاه قیمتی را انتخاب کند که بیشترین سود جاری، جریان نقدی یا بازده سرمایه را برای شرکت به ارمغان آورد. البته در صورت تأکید بیش از حد بر سود جاری و عدم توجه به اثرات ناشی از سایر متغیرهای آمیزه بازاریابی، واکنشهای احتمالی رقبا و محدودیتهای قانونی، در بلندمدت عملکرد شرکت را به مخاطره خواهد انداخت.
3- به حداکثر رساندن سهم بازار:
برخی شرکتها این هدف را در پیش میگیرند، زیرا بر این باورند که دستیابی به حجم فروش بیشتر باعث خواهد شد، بهای تمام شده هر واحد کاهش یابد و در نتیجه در بلندمدت به سود بیشتری دست یابند. به عبارت دیگر چنین شرکتهایی برای رسوخ در بازار، قیمتهای خود را در پایینترین سطح تعیین میکنند. این استراتژی میتواند در شرایط زیر مناسب باشد:
الف-بازار بیش از اندازه به قیمت حساسیت نشان میدهد، در نتیجه قیمت پایین موجب رشد بازار خواهد شد.
ب-با کسب تجربه هزینههای تولید و توزیع کاهش خواهد یافت.
ج-قیمت پایین موجب از صحنه خارج شدن رقبا میشود.
4- کشیدن عصاره بازار:
برخی از شرکتها ترجیح میدهند قیمتها را در سطح بالایی تعیین کنند و بدین وسیله عصاره بازار را بکشند. شرکتها در شرایط زیر میتوانند به این هدف دست یابند:
الف-وجود تعداد زیادی خریدار و بالا بودن میزان تقاضا در بازار.
ب-تعیین قیمت اولیه در سطح بالا باعث جلب توجه شرکتهای رقیب به بازار نشود.
ج-تعیین قیمت در سطح بالا این تصور را در ذهن خریداران ایجاد کند که شرکت و محصولات آن نسبت به رقبا در سطحی بالاتر قرار دارد.
5- رهبری از نظر کیفیت:
چنین شرکتهایی میتوانند قیمتها را در سطحی بالاتر تعیین کنند تا هزینههای بالای کیفیت و تحقیقات را پوشش دهند. شرکتهایی که هدف آنها عرضه محصولات با کیفیت بالاست و میخواهند از این نظر در بازار پیشرو شوند، محصولاتی برتر و با قیمتهای بالاتر به بازار عرضه میکنند. آنها محصولاتی با کیفیت بسیار بالا به بازار عرضه میکنند و نیز این محصولات دارای ویژگیهای خاصی هستند که میتوانند منافع و مزایای بیشتری به خریداران ارائه کنند.