می دانیم برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده نیاز به تدوین برنامه و اجرای آن می باشد نویسنده این موضوع پیشنهادات خود را در خصوص هدایت و کنترل فعالیت بازاردرراستایحمایت ازتولیدداخلی با حفظ جایگاه بنگاههای اقتصادی ارائه می نماید.

پیشنهادات:

1-     بررسی راههای مبارزه با قاچاق کالاهایی که بر فعالیت بازار موثر است.

می دانید که قاچاق پدیده ای است مخرب که صدمه فراوانی بر پیکره اقتصاد کشور وارد می کند این پدیده برنامه ها و سیاست های توسعه اقتصادی را مختل ساخته و منجر به کاهش تولیدات داخلی، عدم تعادل در عرضه و تقاضا، افزایش بیکاری و مشکلات ناشی از آن می شود.

2-     پیش بینی و بررسی صادرات و واردات کالا قاچاق در جامعه که بر فعالیت بازار موثر است.

3-  شناسایی باندهای اقتصادی که در جهت مبارزه منفی با سیاستهای مسئولین در امر تنظیم بازار عمل می نمایند و همچنین به بازی گرفتن سیاستهای مسئولین در امر کنترل بازار

4-  شناسایی تشکل ها و اتحادیه ها و امکانات موجود که در کنترل فعالیت بازار موثر هستند ضمناً بررسی شود آیا از امکانات موجود در جهت فعالیت بازار استفاده می شود یا خیر.

1-  بررسی و تجزیه و تحلیل بر تصمیم های اتخاذ شده از سوی مسئولین که بر عملکرد بازار در حال و آینده موثر است. تصمیمات اتخاذ شده از سوی مسئولین بانک مرکزی، وزارت صنعت،معدن وتجارت و سایر دستگاههای اجرائی

2-     پیش بینی و بررسی صادرات و واردات کالا در جامعه که بر کنترل بازار موثر است

3-     برنامه ریزی جهت جذب و توزیع به موقع کالاهای تخصیصی به منظور ایجاد تعادل و تنظیم بازار

4-     پیش بینی و بررسی نیازمندیها و تهیه آن به منظور فراهم نمودن تعادل قیمت کالا و خدمات در جهت تعادل بازار

5-     پیش بینی و بررسی تولیدات کالاهای اساسی و مورد نیاز به منظور برنامه ریزی در راستای تنظیم بازار

10- فراهم نمودن زمینه رونق تولیدات محصولات کشاورزی با تعیین قیمت تضمینی در   جهت تنظیم بازار

     11- کاهش تصدی گری دولت در امر جذب و توزیع و واگذاری آن به بخش خصوصی

     12- فراهم نمودن امر نظارت و همچنین سیاستگذاری با همکاری بخش خصوصی

     13- فراهم نمودن زمینه های اعتماد سازی برای بخش خصوصی (بازار) با ابزارهای نظارت مشترک، برنامه ریزی مشترک و استفاده از کارشناسان بازار برای حل مشکل بازار، جامعه و دولت ( در قالب کمیته نظارت و برنامه ریزی مشترک)

    14- از راههای تعادل بخش به زندگی اقتصادی اقشار محروم و مستضعف توزیع کالا برگ ویژه مددجویان به اقشاری که به نوعی تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ... قرار دارند به منظور هدفمند نمودن پرداخت های یارانه ای

   15- از راههای تعادل بخشی بازار، هدفمند کردن تسهیلات بانکی به واحدهایی که می توانند با تولیدات خود عرضه و تقاضا را تعادل بخشند و حتی تسهیلات بانکی به زنجیره تولید، توزیع، مصرف با فراهم نمودن قدرت خرید مصرف کنندگان به منظور ایجاد تعادل در بازار

  16- اطلاع رسانی و شفاف سازی فعالیت ها برای بخشهای مختلف اعم از بازار، جامعه و دستگاههای اجرایی

  17- فرهنگ سازی در خصوص بازرسی عمومی مبنی بر اینکه هر کسی پلیس خود و ناظر برای اعمال و رفتار خود باشد تا می توانیم بکوشیم بازار بدون بازرسی یا با حداقل بازرسی برای کنترل بازار داشته باشیم.

  18- به منظور صرفه جویی در هزینه مالی دولت تشویق افراد تحصیل کرده و صاحب دانش ترجیحاً علوم اقتصادی جهت نظارت در قالب ناظران افتخار به منظور کنترل و هدایت بازار

  19- از راههای تعادل بازار، ارائه آموزش در زمینه های الگوی مصرف در شرایط خاص که چگونه کالایی مصرف شود و یا چگونه کالایی مورد استفاده قرار گیرد که تعادل در بازار حاصل شود

  20- دستورالعمل های اجرایی به منظور ایفاء نقش بازرسان در امر نظارت بر عملکرد بازار و جامعه اصناف با همکاری بازاریابان

 21- برگزاری همایش های مشترک بخش خصوصی ودولتی در خصوص راهکارهای کنترل فعالیت بازار با حفظ جایگاه بنگاههای اقتصادی

22- تعیین قیمت مصرف کننده برای کالاهای تولیدی با نظارت و هماهنگی دستگاههای ذیربط در جهت اثر بخشی در کنترل فعالیت بازار

23- پیگیری سیاستهای خاص در امر بازار برای کالاهایی که قیمت مصرف کننده ندارد با نصب برچسب قیمت و همچنین صدور فاکتور، رعایت استانداردهای اجباری و ... به منظور کنترل بازار

24- پیگیری مشکلات اصناف و بازار با هماهنگی دستگاههای ذیربط در جهت کنترل فعالیت بازار از قبیل مالیات، بیمه و ...

25- تشویق بازار به منظور ایجاد بانک اصناف به منظور تعادل بخشی به بازار و سرمایه گذاری در جهت سیاستگذاری تنظیم بازار

26- آموزش اصناف و بازار به دانش IT و آماده نمودن آنها به تجارت الکترونیک به منظور تنظیم بازار

27- برنامه ریزی و ایجاد سایت آمار و اطلاعات و پایگاه اطلاع رسانی اصناف و بازرگانان

28- ایجاد نمایشگاه حراج های فصلی، تقویت بازارهای روز به منظور کنترل و تعادل بازار

29- برنامه ریزی برای ارتقای دانش و آموزش به منظور افزایش مهارتهای فنی و حرفه ای اصناف به منظور کنترل و تعادل بازار

30- بسترسازی در جهت تعامل اصناف و تشکل های صنفی با تشکل ها و اتحادیه های صادراتی به منظور تعادل بخشی به بازار

31- تعیین ضوابط و نظارت بر فعالیت شرکتهای خارجی، شعبات و نمایندگی های آنها از جهت عرضه کالا و خدمات، خدمات پس از فروش آنها به منظور تعادل بازار

32- مشارکت بازار و دستگاه اجرایی در تنظیم دستورالعمل های مبارزه با قاچاق کالا و هدایت اصناف و رعایت قوانین و ضوابط آن به منظور تعادل بازار

33- برنامه ریزی به منظور تشویق و ترغیب واحدهای صنفی به ایجاد تشکل های صنفی صادراتی با هدف حضور موثر در بازارهای خارجی به منظور تعادل بازار

34- مطالعه و بررسی بر نحوه عملکرد و تأثیر بازار روزها، حراج ها، فروش های فصلی و فوق العاده در امر کنترل بازار

35- شناسایی شبکه های توزیع کالا و همکاری آنها در امر کنترل و تعادل بازار

36- جلوگیری از ورود بی رویه کالا (یعنی واردات بیش از نیاز) به منظور کنترل و تعادل در امر بازار

37- جلوگیری از صادرات بی رویه کالا(یعنی صادرات کالایی که مورد نیاز حال جامعه می باشد) به منظور کنترل و تعادل در امر بازار

38- زمینه سازی و آگاهی بخشیدن به منظور دوری از فرهنگ تجمل گرایی و مصرف زدگی و اسراف ،در کنترل و تعادل بازار

39- ایجاد هسته مطالعات بین بازار و دستگاه اجرایی به منظور ارائه راهکارهای لازم جهت کنترل فعالیت بازار

40- ایجاد کمیته کنترل عملکرد بازار با حضور بازار، سازمان صنعت،معدن وتجارت، استانداری، ، حهادکشاورزی، اتاق بازرگانی و جمعی از اساتید دانشگاه در رشته های اقتصاد، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی به منظور کنترل و هدایت بازار

41- واردات ضربتی در شرایط بحرانی در جهت کنترل و فعالیت بازار به منظور تعادل بخشی بازار

42- بررسی دائمی بازار توسط کارشناسان کمیته کنترل عملکرد بازار یا همان کمیته تنظیم بازار که حاصل مطالعه دائمی بازار در صورت اشباه و کمبود، ارائه راهکارهای لازم برای تنظیم و ایجاد تعادل بازار

43- ذخیره سازی کالاهای اساسی و کالاهای مورد تقاضا در فصول خاص که بیشترین مصرف را دارد مثلاً ذخیره سازی میوه جات در زمان عید نوروز این امر یا با خرید داخلی در صورتی که موجب تورم و گرانی نگردد یا با واردات از سایر کشورها

44- انتخاب بازرسان آگاه به مسائل اقتصادی و آراسته به آداب اسلامی به منظور نظارت بر عملکرد بازار در جهت کنترل و هدایت آنها

45- ایجاد شعبه های تعزیرات حکومتی و صدور حکم برای متخلفین اقتصادی در بازار و اجرایی نمودن حکم به منظور نظارت بر عملکرد بازار در جهت کنترل و هدایت بازار

امید است تحقق این پیشنهادات، و پیشنهاداتی که صاحبنظران ارائه می دهند بتواند در امر هدایت و کنترل بازار درجهت حمایت ازتولید داخلی موثر باشد ان شاء ا...  .

ولی اله جعفری

مولف نمونه،مدرس نمونه دانشگاه ،کارشناس نمونه ملی، پژوهشگر ،کارشناس عالی، رئیس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج اصناف وبازاریان وتجارسپاه کربلامازندران وکارشناس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان مازندران