نمایشگاهها تاریخی 6 هزار ساله دارند و سال 1345 یک نقطه تاریخی برای نمایشگاهها ست که در آن زمان نمایشگاه لایپزیک در شرق آلمان برپا شد . برخورد عرضه و تقاضا نقطه تشکیل نمایشگاهها می باشد . نمایشگاه یک پدیده چند بعدی است که در وهله اول با زیبایی شناسی همراه است . بااین نگاه نمایشگاه محل عرضه و تقاضا ، ارائه کالا و خدمات ، عقد قرارداد ها ، مذاکره های تجاری ، مشاهده ، انتخاب کالا ، خرید کالا ، یادگیری ( نمایشگاه آموزش می دهد ) ، آشنایی با آداب و رسوم ، رسیدن به تفکر جدید ، آشنایی های اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، هنری و ... ، آشنایی با علوم و فنون و دانش فنی و فن آوری ، انجام تبلیغات ، پخش انتشارات ، ارائه خدمت فنی و مهندسی و بازرگانی است .
نمایشگاه یک صنعت است که دردرون خود اشتغال دائمی ، موردی و فصلی را به وجود می آورد وهمچنین یک مقوله سازنده اجتماعی است . پایه های پیشرفت در نمایشگاه تحقیق و توسعه (R&D) است . نمایشگاه یک پدیده دانش محور است و آن چیزی که نمایشگاهها را مهم می کند افراد استعداد محور است . در برپایی نمایشگاهها باید از افراد برتر بهره جست ، افرادی که دارای افکار طبقه بندی شده هستند .
نمایشگاه آیینه تمام نمای خصوصیات یک جامعه است و اندیشه های جامعه را رونق می بخشد و دریچه ای است به فضای بین الملل .
اثرات نمایشگاه :
- افزایش حجم مبادلات بازرگانی
- اثرات ضد تورمی ( به این صورت که در دوران رونق اقتصادی از رقابت ناسالمی و افزایش قیمتها به صورت غیر تخصصی و غیر طبیعی جلوگیری می کند و در دوران رکود به این صورت که کالاهای جدید ارائه و مورد توجه بازدید کنندگان قرار گرفته و تولید بیشتر شده و باعث رونق اقتصادی می شود ) .
- توسعه همکاریهای اقتصادی
- افزایش سطح تولیدات وازدیاددرآمد عمومی
- ایجاد رقابتهای داخلی و بین المللی
- تبادل اطلاعات و دانش فنی
- انتقال تکنولوژی و تفکر فنی و حرفه ای
- توسعه و گسترش ارتباطات بین المللی
- توسعه و گسترش صادرات کالا وخدمات
- پیشرفت اقتصادی و فنی
- جهانی شدن
- بالارفتن سطح فکر مردم ، خریدار و فروشنده
اثرات فرهنگی نمایشگاه :
- فرهنگ جامعه در نمایشگاه منعکس می شود
- گسترش مناسبات فرهنگی بین ملتها
- اثرات متقابل فرهنگها بر یکدیگر
- انعکاس و تقویت فرهنگ جوامع در نمایشگاه می تواند فرهنگ سازی کند
- اصلاح فرهنگ مصرف
- نمایشگاه محل آموزش
- نمایشگاه با ارائه مصنوعات و علوم و فنون و فن آوری نقش انکار ناپذیری در راه بازآموزی عامه مردم دارد .
نمایشگاه هفت عامل اساسی دارد :
1- برگزار کننده
2- شرکت کننده
3- بازدیدکننده
4- امکانات
5- کالا
6- زمان
7- مکان
اهداف شرکت در نمایشگاه :
- برای نشان دادن کارایی کالا
- نمایشگاه ارزان ترین وسیله بازاریابی است
- برای نشان دادن و شناسایی کالاهای جدید و خدمات جدید
- نمایشگاه امکان بررسی بازار را هم برای شرکت کننده و هم بازدید کننده فراهم می آورد
- شناسایی و برآورد یک بازار جدید
- استفاده بهینه از رسانه های گروهی
- شناسایی مردم بسیار در فاصله کوتاه
- افزایش مشتریان بالقوه
- نمایشگاه محل مراجعه نمایندگان درجه یک تجارت است
- داشتن ملاقات و صحبتهایی با عمق بسیار با متخصصینی که به ما مراجعه می کنند. ان شائ الله این مقاله توانسته باشد نگاه اجمالی به خوانندگان محترم ومسئولین عزیزداده باشد.
ولی اله جعفری
مولف نمونه ،مدرس نمونه دانشگاه ،کارشناس نمونه ملی،پژوهشگر،کارشناس عالی،رییس کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان بسیج اصناف وبازاریان وتجارسپاه کربلامازندران و
کارشناس سازمان صنعت،معدن وتجارت استان مازندران