برگرفته ازکتاب اخلاق کاررمز موفقیت

مهم‌ترین اصول اخلاقی که انجام آن از سوی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار می‌تواند آنها را در عرصه بازار موفق نماید چیست، توضیح دهید؟

 الف-  صداقت: صداقت یا درستکاری یکی از خصایص والای انسانی است و در همه مراحل داد و ستد رعایت آن ضروری است، کتمان حقیقت یا ارائه اطلاعات نادرست درباره ویژگی‌های کالا یا فریب دادن مشتری اقدامی ناپسند است و به تداوم فعالیت‌های تجاری لطمه می‌زند.

ب- انصاف: بر پایه این اصل، فروشنده و هر تاجری باید منافع طرف مقابل یا شریک تجاری خود را عیناً مانند منافع خود در نظرداشته باشد و از روش (برنده برنده ) یا همان برد- برد پیروی کند. انصاف یعنی هر چیزی را برای خود می‌پسندی  برای دیگران هم بپسند، یا هرچیزی  را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسندی.

ج- مسئولیت‌پذیری: برپایه اصل مسئولیت‌پذیری، فروشندگان و تجار باید کلیه اطلاعات مرتبط با کالا یا خدمات قابل ارائه یا نکاتی را که به نحوی در انجام  خرید و فروش  تاثیر می‌گذارند در اختیار مشتری یا شریک تجاری آتی خود قرار دهند.

د- حفظ اسرار تجاری (رازداری): بنگاه‌های  اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار از لحاظ اخلاقی موظف‌اند که اسرار مربوط به سفارش‌های دریافتی یا  قراردادهایی را که برای انجام معاملات تجاری با یکدیگر منعقد می‌کنند، حفظ کنند.

ه- پایبندی به تعهدات (وفاداری): پایبندی به تعهدات در چارچوب قراردادهای تجاری و خرید و فروش و عدم تخلف از مفاد آنها به‌عنوان یکی ازاصول اخلاقی مهم در داد وستد می‌باشد.