برگرفته از کتاب مدیریت کسب و کار

 

ایده چیست؟

ایده در حقیقت ارائه یک راه­حل جدید برای انجام کارهاست. ایده­ها گاه می­توانند به صورت یک الگو، طرح و یا یک برنامه باشند و گاهی به صورت دستگاهی جدید با روشی نو برای نظارت بر امور و یا حتی یک شیوه مدیریتی نوین.

هیچ ماشینی قادر به ساخت ایده نیست، بلکه این کار فقط از عهده ذهنی خلاق و پویا برمی­آید.

فرصت چیست؟

«فرصت» در دنیای کسب و کار، نیاز جدیدی است که بتوان آن را به کسب و کار یا یک ارزش اقتصادی تبدیل کرد.

رابطه ایده و فرصت چه می­باشد؟

هر ایده­ای یک فرصت نیست، اما هر فرصتی حتما یک ایده در دل دارد. مثال: فرض کنید ایده­ای در مورد ساخت ماشین اصلاح مو دارید که تا بحال در بازار نبوده است و یا حتی یک دستگاه از این ماشین را ساخته­اید. در این صورت هنوز نمی­توانید بگویید یک فرصت شغلی ایجاد کرده­اید. شما باید نیازی را بیابید که ماشین اصلاح شما، پاسخی برای آن نیاز باشد، یا به عبارت دیگر، آن نیاز را ارضا  کند و البته برای فرد یا سازمانی که به آن ماشین احتیاج دارد، دارای چنان ارزشی باشد که برای خرید آن هزینه کند، آن هم به قیمتی که برای شما دارای ارزش افزوده باشد. به عنوان نمونه شما می­توانید با تحقیقات بازار این نیاز را متوجه شوید که آرایشگران هنگام اصلاح موی سر کودکان دچار مشکل می­شوند و اغلب کودکان از محیط آرایشگاه، آرایشگر و ... می­ترسند؛ لذا این دستگاه می­تواند در خانه مورد استفاده قرار گیرد تا کودکان توسط نزدیکان خود در محیطی آشنا و مأنوس اصلاح شوند و سپس مطمئن شوید که خانواده­ها حاضرند محصول جدید شما را به قیمت مورد نظرتان خریداری نمایند.

در این صورت شما می­توانید بگویید که طبق مدل (1) یک فرصت را خلق کرده­اید. اما ممکن است شما نیاز یا خلأی را کشف کنید، مثل مشکل نصب پرده، معمولا خانم­ها هنگام نصب پرده یا بیرون  آوردن آن دچار مشکل می­شوند و مجبورند از نردبان بالا رفته و این عمل را انجام دهند، لذا می­توان گفت نیازی را شناخته­اید و حال باید برای خلق یک فرصت،  ایده­ای برای رفع این نیاز بدست آورید. مثلا  می­توانید میل پرده­ای را طراحی کنید که متحرک باشد و خانم­ها بتوانند بدون بالا رفتن از نردبان به راحتی آن را پایین آورده و پس از نصب یا بیرون آوردن پرده آن را بالا ببرند. در این صورت شما می­توانید بگویید طبق مدل (2) یک فرصت را شناسایی کرده­اید.