برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار
سازمان دهی را تعریف کنید؟
*-سازمان دهی فرایندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و هماهنگی میان آنان به منظور کسب اهداف صورت می گیرد.
*-فرآیند، سامان داد ن افراد و سایر منابع برای اجرای وظایف در جهت اهداف مشترک.
*-مشخص کردن کلیه فعالیتها، وظایف واختیارات سازمان برای کلیه افراد است
برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار
نظارت بر چند نوع است هر کدام را توضیح دهید؟
1-نظارت آیندهنگر:
مطلوبترین نوع نظارت آیندهنگر است، که مانع بروز مسائل پیشبینی شده شود. این نوع نظارت که قبل از وقوع هر فعالیت صورت میگیرد آیندهنگر گفته میشود و بر اساس دادهها صورت میگیرد. منظور از این نظارت کاهش اشتباهات و به حداقل رساندن اقدامات اصلاحی است. (مثل نظارت در استخدام کارکنان)
2-نظارت همزمان:
همانطور که از نامش پیداست، زمانی اجرا میشود که فعالیتی در حال انجام شدن است. وقتی نظارت هنگام اجرای کاری اعمال شود، مدیریت میتواند مشکلات را قبل از اینکه پرهزینه شود حل کند.
3-نظارت گذشتهنگر:
نظارت گذشتهنگر بعد از هر اقدامی به عمل میآید و وابسته به بازخورد است. در این نوع نظارت، بازده سازمان کنترل میشود تا اطمینان حاصل شود که مطابق استانداردهای تعیین شده است.
برگرفته ازکتاب مدیریت کسب وکار
برنامهها ی سازمانی دارای چه ابعادی می باشند؟
الف-بعد سطح شامل:1-برنامههای راهبردی یا استراتژیک2- برنامههای راهکاری3- برنامههای عملیاتی
ب-بعد زمان شامل:1-بلند مدت2- میان مدت 3-کوتاه مدت
ج-بعد قلمروشامل:1-برنامههای فراگیر2- برنامههای محدود به بخش
د-بعد استمرارشامل:1-برنامههای همیشگی2- برنامههای یکباری