برگرفته ازکتاب برندتبلیغات توزیع چشمه جوشان ثروت

1

تفاوت زنجیره­های تأمین تجاری در مقابل زنجیره­های امدادی بشردوستانه چه می­باشد؟

پارامتر زنجیره تأمین

زنجیره تأمین تجاری

زنجیره تأمین امداد

الگوی تقاضا

به نسبت پایدار، الگوهای تقاضای قابل پیش­بینی، تقاضاها از مکان­های ثابت و در مقادیر ثابت رخ می­دهند.

تقاضا از وقایع تصادفی که از نظر زمان، مکان، نوع و اندازه قابل پیش­بینی نمی­باشند، ایجاد می­شود. نیازمندی­های تقاضا بعد از اینکه نیاز به آنها به وجود آمده است، براساس ارزیابی مشخصات بحران برآوردمی­شوند

مدت تحویل

مدت تحویل توسط زنجیره تأمین کننده- سازنده- مرکز توزیع- خرده­فروش تعیین می­شود.

ملزومات با مدت تحویل تقریبا صفر (زمان صفر بین وقوع تقاضا و نیاز به تقاضا)، اما مدت تحویل واقعی توسط زنجیره جریان مواد تعیین می­شود.

ساختار شبکه توزیع

روشهای تعریف شده برای تعیین تعداد و مکان­های مراکز توزیع

چالش­انگیز به خاطر طبیعت ناشناخته (مکان­ها، نوع و اندازه وقایع، سیاست­ها و فرهنگ)

کنترل موجودی

بهره­برداری از روش­های تعریف شده برای تعیین سطوح موجودی براساس مدت تحویل، تقاضا و سطوح سرویس­دهی به مشتری

کنترل موجودی به دلیل تغییرات زیاد در مدت­های تحویل، تقاضاها و مکان­های تقاضا چالش­انگیز می­باشد

سیستم اطلاعات

عمدتا با استفاده از فناوری­های پیشرفته، به خوبی تعریف شده­اند.

اطلاعات اغلب قابل اطمینان، کامل و موجود نمی­باشد.

اهداف راهبردی

عمدتا: تولید محصولات با کیفیت بالا و هزینه پایین جهت بیشینه کردن سوددهی و به دست آوردن رضایت مشتری

کمینه کردن میزان مرگ­ومیر و کاهش رنج و عذاب مردم

سیستم اندازه­گیری عملکرد

به طور سنتی: تمرکز بر معیارهای عملکرد منابع، مثل بیشینه کردن سود و کمینه کردن هزینه می­باشد.

عمدتا بر معیارهای عملکرد خروجی، مثل زمان مورد نیاز جهت واکنش نشان دادن به بحران (Thomas,2002) یا توانایی رویارویی با نیازهای بحران (رضایت مشتری) تمرکز دارد.

راهکار توزیع

براساس محصولات، نیازمندی­های مشتری و منابع سازنده تغییر می­کند.

زنجیره تأمین نامتمرکز، در ابتدا یک راهکار فشاری به دنبال یک راهکار کششی می­باشد، استفاده از لجستیک طرف سوم برای توزیع ملزومات

نوع تقاضا

محصولات

موجودی و افراد