برگرفته ازکتاب برند تبلیغات توزیع چشمه جوشان ثروت

استراتژی های فشار و جذب  درتبلیغات یعنی چه؟

در اجرای برنامه های تبلیغاتی همواره باید طرف عرضه و طرف تقاضا تواماً مورد توجه قرار گیرند. توجه به طرف عرضه به معنای انجام اقداماتی است که عوامل توزیع، فروشگاه ها و عرضه کنندگان را با تاکید بر مشخصات کالا و تسهیلات فروش نسبت به کالا مطلع، علاقمند و وادار به خرید و نمایش سازد و توجه به طرف تقاضا به معنی انجام عملیاتی با هدف گذاری روش مصرف کننده نهایی و اطلاع رسانی، ایجاد ترجیح، متقاعد کردن و وادار کردن به خرید و مصرف با تاکید بر مزایا و منافع و کاهش هزینه ها است. این دو جریان باید همواره به گونه توام اجرا شوند تا بهترین نتیجه از تبلیغات به دست آید. به عبارت دیگر اجرای توام این دو جریان مانند یک قیچی با دو تیغه یا یک پرنده با دو بال است که باعث بریدن هر شیء یا پرواز پرنده می شود. اگر استراتژی های جذب یا کشش با هدف گذاری روی مصرف کننده نهایی انجام شود، تقاضا ایجاد می شود، ولی عرضه ای صورت نگرفته و طبیعتاً با مراجعه مشتری به فروشگاه ها و اعلام نیاز، کالاهای مشابه به فروش خواهند رسید و اگر استراتژی های فشار یا رانش انجام شود، کالاها در قفسه ها حضور دارند، ولی مصرف کننده مطلع نیست و به بازار مراجعه نخواهد کرد و در نتیجه کالاها پس از مدتی از قفسه ها به پایین کشیده شده و مرجوع خواهند شد.