برگرفته ازکتاب فروش چشمه پول ودریای ثروت

 نکاتی که فروشندگان می توانندبااستفاده ازآن زمینه ایجاد یک رابطه طولانی ومستمر رابامشتری فراهم نمایندچه می باشد؟

١- احترام گذاشتن:

 اولین خواسته مشتری "احترام" است. دربرخورد اول با مشتری باید با متانت هرچه تمام تر و بانشاطی برخاسته ازعلاقه از وی استقبال کردناست، می دانید مشتری که با برخوردی مشتاقانه و محترمانه رو برو شود، درصدد پاسخی مشتاقانه ومحترمانه برخواهدآمد. از این رو فضایی به وجود می آورید که درآن مشتری احساس"بیگانگی" نخواهدکرد.

٢-ظاهر شان و محل کارشان مرتب و منظم و تمیز باشد:

 مشتری درنگاه اول ظاهر "آراسته، مرتب، منظم و تمیز" محلی که در آن وارد شده و افرادی که با آنها روبرو می شود را می سنجد و هرچقدر این ظاهر آراسته تر باشد، تشویش های درونی مشتری کمتر و کمتر می شود و جای خود را به آرامش واحساس رضایت خواهد داد.

٣-از نیاز و خواسته مشتری آگاه شدند:

 از خواسته مشتری آگاهی یابید و درصدد رفع آن به بهترین نحو برآیید اگر درباره خواسته وی تردید داشتید سوال کنید تا با خدمات دهی نامناسب اسباب نارضایتی وی را بوجود نیاورید .وقتی مشتری را به خاطر عدم ارائه خدمات مناسب از خود دور کنید ، یقیناً او را در برگشت به سوی تان با تردید جدی روبرو کرده اید.

٤-سرعت و دقت داشتن ولی با حداکثر کیفیت:

 برای مشتری"کیفیت خدمات" مهمترین عامل می باشد. مشتری انتظار دارد درحداقل "زمان" خدمات ارائه شده به بهترین وجه ممکن به وی صورت گیرد . از این رو ایجاد یک "چرخه کاری" مناسب که درآن بتوان از "اتلاف وقت" جلوگیری کرد خواسته درونی مشتریان است.در این چرخه دو اصل "سرعت" و "دقت" در ارائه خدمات با کیفیت به مشتری مهم است.

5-طوری برخورد کنید که مشتری خود را شریک شما بداند:

ایجاد تحول و تنوع در محیط کاری براساس "پیشنهاد" مشتریان، آنها را در همکاری با شما ترغیب کرده و با این کار آنها خود را جزیی از این کارخواهند پنداشت.

6-اعتماد و صداقت متقابل:

به مشتری اعتماد کنید تا به شما اعتماد کند و با او صادق باشید ایجاد "روح اعتماد" و "صداقت" در محیط کار از پارامترهای استوار "مشتری مداری" است و باید به این نکته ایمان بیاوریدکه حیات اقتصادی شما به رضایت مشتریان وابسته است و بدون حضور مشتری شما نخواهید بود.

7-یک خداحافظی خوب:

در پایان ارائه خدمات از مشتری بخاطر انتخابش تشکر کنید  از او بخواهید تا دوباره از خدمات شما استفاده کند: به او اطمینان دهید در هر مراجعه با بهترین کیفیت به او پاسخ می دهید. و یک خداحافظی گرم و خوب داشته باشید