برگرفته ازکتاب رمزموفقیت خرده فروشان مغازه داران وصاحبان فروشگاه

 تفاوت ماهیت خرید در گذشته و حال چه می باشد؟

تا چند دهه پیش، خرید کردن، یک امری اجبارو کسل کننده تلقی می شد زیرا مشتری هنگامی می توانست از یک فروشگاه دیدار کند که قصد خرید کالا یا کالاهایی را داشته باشد. همچنین در فرایند خرید، مشتری نسبت به فروشنده در موضعی ضعیف و مغلوب قرار می گرفت. زیرا تعداد مشتریان، زیاد و عرضه کنندگان اندک بود. از طرفی کالا، نه تنها به مشتری، نمایش داده نمی شد بلکه در تبلیغات نیز جایگاهی نداشت. بنابراین هم در فروش و هم در خرید کالا، زمان زیادی صرف می شد. اما در دنیای مدرن امروز با افزایش سطح توقع و تغییر الگوی مصرف مشتریان، رشد روز افزون تعداد فروشگاه های متنوع (و در اندازه های مختلف)، تجهیز فروشگاه ها و مراکز خرید به وسایل تأمین آسایش مشتری، بکارگیری امکانات الکترونیکی و ساده سازی خرید، استقرار اماکن رفاهی برای خانواده ها، اطلاع رسانی قوی و تبلیغات وسیع و جذاب رسانه ای، تغییر دیدگاه نسبت به مشتری و ذینفع دانستن وی در رابطه ای برد- برد، تکریم مشتری و مدیریت زمان برای ایشان، قیمت گذاری رقابتی محصولات به دلیل سیاست کمینه کردن حاشیه سود بنگاه های تولیدی و عرضه کنندگان خرده فروش...، ماهیت خرید، نه تنها عملی خسته کننده قلمداد نمی شود، بلکه یک امر لذت بخش به شمار می رود.