برگرفته ازکتاب اخلاق کاررمز موفقیت

 

 نتایج عوامل ایجاد انگیزه، درکار مضاعف چه می‌باشد؟

1- کار، جوهر آدمى است. با کارکردن در چارچوب اصول اخلاقی، استعدادها و ظرفیت‏هاى وجودى انسان شکوفا مى‏شود. اشتغال به کسب‏هاى مورد علاقه، روحیه ابتکار و خلاقیت را در افراد زنده کرده و استعدادهاى درونى آنان را شکوفا نموده و انسان را متوجه نیروهاى نهفته در اندرون خود مى‏سازد. و به این ترتیب، مفید و مؤثر بودن خود را باور نموده و اعتماد به نفس در او تقویت مى‏شود. چنین فردى با روحیه سرشار از عشق به کار، از زندگى خود لذت برده و براى رسیدن به اهداف عالى تلاش مى‏کند.

2- کار اگر در چارچوب اصول اخلاقی باشد، سازنده انسان است. ارتباط انسان و کار، ارتباطی متقابل است؛ ضمن این‏که انسان آفریننده کار و فعالیت ‏خود است، نوع کار انسان نیز سهم فراوانی در تکوین شخصیت وی دارد.

3- تمدن‏هاى عظیم بشرى نیز با همه تنوع و تفاوت‌شان، حاصل کار و تلاش بى‌امان و خستگى‏ناپذیر آدمیان است.

4- آدمى همواره با انجام کار، در چارچوب اصول اخلاقی، احساس کامیابى و خشنودى مى‌کند، خواه به هدف برسد و یا نرسد. براین اساس، فردى که کار خود را درست و دقیق انجام دهد، وجدان خود را راضى و خرسند مى‌یابد.

5- پایبندی به اخلاق کاری زمینه‌های ارتقای شغلی افراد را افزایش می‌دهد.

6-  اگر اعتقاد شدیدی نسبت به اخلاق کاری وجود داشته باشد، آنگاه اعتبار افراد از جایی که خودشان هم  نمی‌دانند، همه جا گیر می‌شود و دیگران هم  برای آنها احترام قائل می‌شوند.

7- فرصت‌های مختلف در مقابل چنین افرادی خودنمایی می‌کنند و دنیا نعمت‌های کوچک و بزرگ خود را به آنها عرضه می‌دارد و در موقعیت قرار می‌گیرند که "شانس" با قاعده و بی‌قاعده به سراغ‌شان می‌آید.

8- با انجام کار، در چارچوب اصول اخلاق افراد با همان معیاری که "موفقیت" را تعریف کرده‌اند به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

9- با انجام کار، در چارچوب اصول اخلاق عزت نفس افراد افزایش پیدا می‌کند و در نظر بنگاه، افراد دیگر و حتی جامعه، فردی با ارزش‌تر جلوه خواهد کرد.

10- ره آورد رعایت اصول اخلاق در یک جامعه، باعث پیدایش روحیه کار و تلاش و در نتیجه اقتصاد سالم آن جامعه است و بالعکس روحیه راحت‏طلبی و سستی، بیماری اقتصاد آن جامعه را سبب خواهد شد.

11-  دنیا پراست از مشکل و سختی شاید افرادی که دارای اخلاق کاری قوی هستند نتوانند به آن بزرگی و عظمتی که جامعه تعریف می‌کند برسند، اما به هر حال افرادی که به بزرگی رسیده‌اند همیشه اظهار می‌دارند که همین "اخلاق کاری" یکی از فاکتورهای آنها برای رسیدن به موفقیت محسوب می‌شود. هر کسی چه فرد بزرگی باشد و چه در تصورات خود احساس کند که بزرگ هست و به دیگران هم با این دید نگاه کند، و اخلاق کاری مثبتی را از خود به نمایش بگذارد، چیزی جز موفقیت در انتظارش نخواهد بود.

12- بخشی از عزت نفس، در گرو کار و تلاش است. کار کردن، موجب می‏شود انسان به کمک دیگران امید نبندد و دست‌گدایی و نیاز به سوی این و آن دراز نکند. بی‏نیازی از دیگران و عزت نفس، در ذات کار و کوشش است. امام صادق علیه‏السلام در به‏هم پیوستگی این دو اصل می‏فرماید: ‌ای بنده خدا، عزت خود را با کار کردن حفظ کن. [شخصی] پرسید: فدایت شوم، عزت من در چیست؟ حضرت فرمود: صبح‏گاهان برای کسب روزی رفتن و اعتماد به خود داشتن، عزت توست. انسان باید بکوشد با کار و حرفه‏ای مخارج زندگی خود و خانواده‏اش را تأمین کند و اسیر محبت و منت دیگران نشود.

13- آرامش روحی: انسان با کسب درآمد از نظر روحی آرامش می‌یابد. زیرا فرد نیازمند از نظر روحی در اضطراب و نگرانی است؛ انسان هر گاه نیازهای خود را تأمین کند آرام می‌گیرد.

14-  اشتغال به کار مفید و مورد نیاز جامعه، با رعایت اصول اخلاقی راه رسیدن به موقعیت اجتماعى یک فرد مى‏باشد و شغل او هر قدر از نیازهاى جامعه بکاهد و موجب تقویت و استقلال و آزادى و عزّت هموطنان خود می‌گردد، همان مقدار موقعیت اجتماعى صاحب شغل در میان افراد جامعه اسلامى، بیشتر و بالاتر خواهد بود.