برگرفته ازکتاب اخلاق کاررمز موفقیت

 

احکام خرید و فروش کالا در فقه اسلامی که حاصل نکات اخلاقی است که رعایت آن از سوی بنگاه‌های اقتصادی  و شرکت‌های مشتری‌مدار می‌تواند آنها را در کسب و کار موفق کند چه می‌باشد؟

1- تبعیض قائل شدن میان خریداران جایز نیست و مستحب است که فروشنده در تعیین قیمت کالا بین خریداران فرق نگذارد.

2- هرگاه مشتری به سبب پشیمان شدن، از انجام معامله منصرف شود و درخواست فسخ معامله را مطرح کند مستحب است که فروشنده این درخواست را قبول نماید.

3- فروش اشیای تقلبی بدون آگاه کردن خریدار از وی‍ژگی‌های کالا- حرام است.

4- غش در معامله از گناهان بزرگ به شمار می‌رود.

5- هرنوع حیله یا فریب کاری به قصد زیان رساندن به طرف دیگر معامله مجاز نیست و حرام شمرده می‌شود.

6- خریدو فروش انواع مسکرات (به سبب زیانی که مصرف این فرآورده‌ها به سلامت انسان، جامعه و نسل‌های آینده وارد می‌کند) حرام است.

7- در موارد متعددی به خریدار یا فروشنده اجازه داده شده است که نسبت به فسخ معامله‌ای که انجام داده‌اند اقدام نمایند.

از جمله:

الف- فروش کالای معیوب بدون آگاه کردن خریدار.

ب- تقلب در معرفی کالا و تحویل کالایی که ویژگی‌هایی موصوف را نداشته است.

پ- فروش مال غیر بدون رضایت صاحب آن.

ت- عدم توانایی فروشنده در تحویل کالای مورد معامله.

ث- کشف عیب در کالا قبل از تحویل دادن آن به طرف معامله.

8- فروشنده مکلف است که تمام اطلاعات مرتبط با محصول را که در افزایش یا کاهش بهای محصول تاثیر گذار است هنگام معامله به آگاهی خریدار برساند.

9- رضایت طرفین معامله (خریدار و فروشنده) از شرایط صحت و اعتبار معاملات تجاری است. بنابراین واردکردن یکی از طرفین خرید یا فروش محصول از طریق تهدید، اجبار یا توسل به زور سبب بطلان معامله است.

10- دروغگویی یا کتمان حقیقت در معاملات تجاری سبب از دست رفتن برکت مال خواهد شد.