برگرفته ازکتاب اخلاق کاررمزموفقیت

 

کارکنان بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مداری با توجه به اصول اخلاقی باید دارای چه خصوصیاتی باشند؟

1- درست کار باشند.

2- محیطی آکنده از صفا و صمیمیت برای فعالیت تجاری ایجاد نمایند.

3 سطح کارایی خود را افزایش دهند.

4- اطلاعات مربوط به قراردادهای منعقده فی مابین خود با مشتری را فاش نکنند.

5 از دارایی‌های بنگاه و شرکت اعم از دارایی‌های مادی (ماشین‌آلات، ابنیه، تجهیزات، اموال مادی و غیرمادی حقوق مالکیت معنوی، اطلاعات مربوط به فناوری‌ها، اختراعات، اکتشافات، فرایندهای نوینی که در پیشرفت امرخرید و فروش و تجارت و صنعت تاثیر گذار است) به‌خوبی حفاظت نمایند.

6- دستاوردهای پژوهش خود را به‌طور مستمر به مدیریت یا مسئول ذی‌ربط در بنگاه و شرکت گزارش دهند.

7- فعالیت‌های بنگاه و شرکت را در مواردی که مغایر با قانون یا اخلاق حرفه‌ای تلقی می‌کنند به‌طور مستند به مدیریت اعلام نمایند.

8- هنگام برقراری ارتباط کاری با رقبای تجاری کاملاً محتاط باشند تا اطلاعاتی که ارائه آنها به مصلحت بنگاه و شرکت نیست در اختیار رقبا قرار نگیرد.

9- گردآوری اطلاعات درخصوص فعالیت‌های بنگاه‌ها و شرکت‌های رقیب به‌ویژه نقاط ضعف، قوت، فرصت‌ها یا تهدیدهای آنان از وظایف حرفه‌ای کارکنان بنگاه و شرکت تلقی می‌شود و با اصول اخلاقی حاکم بر تجارت منافات ندارد.

10- کارکنان بنگاه و شرکت هنگام فعالیت‌های بازاریابی با انجا م مذاکرات تجاری برای عقد قرارداد یا ملاقات‌های خارجی می‌توانند هدایایی را که بنگاه و شرکت در اختیار آنان قرار داده است و ارزش محدودی دارند به طرف آتی تجاری خود یا افراد تیم‌های مذاکرهکننده ارائه دهند یا اشیای کادویی طرف مقابل را که گرانبها نیستند،  متقابلاً دریافت نمایند. به هر حال اخذ اشیای گرانبها یا کادوهای غیرمتعارف خلاف اصول اخلاقی است واز نظر بنگاه و شرکت جرم محسوب می‌شود.

11- کارکنان بنگاه و شرکت در خلال سفرهای تجاری یا ماموریت‌های بازاریابی مجازند که دعوت طرف‌های تجاری آتی یا افرادی را که با آنها مذاکره خواهند کرد برای صرف نهار یا شام بپذیرند. مشروط بر آنکه این قبیل مراسم با عرف و سنن تجاری کشوری که درآن به فعالیت تجاری اقدام کرده‌اند سازگاری داشته باشد.

12- اگر کارکنان بنگاه و شرکت در سفرهای خارجی با قبول دعوت برای شرکت در مراسم یا تشریفات خاصی به سبب نتایج حاصل از آن  دچار تردید باشد بهتر است که با مسئولان ذی‌ربط در بنگاه وشرکت مشورت و طبق رهنمود آنان اقدام نمایند.

13-کارکنان شرکت همواره باید به خاطر داشته باشند که منافع اجتماعی و مصالح کشور متبوع‌شان فراتر از منافع شخصی آنان قراردارد.

14- در ملاقات‌های تجاری با هر فرد ی باید متناسب با شان و منزلت اورفتار شود.

15- کارکنان بنگاه و شرکت اجازه ندارند که بابت عقد قراردادهای تجاری با طرف‌های تجاری از آنان "پورسانت" یا "کارمزد" دریافت دارند. اعطای هرنوع پاداش به کارکنان بنگاه و شرکت بابت خدماتی که انجام می‌دهند برعهده خود بنگاه و شرکت است.

16- کلیه معاملات انجام شده در بنگاه و شرکت باید مبتنی براسناد و مدارک رسمی بوده و از روش‌های حسابداری مورد تایید بنگاه و شرکت برای ثبت، نگهداری و بررسی آنها استفاده شود.