برگرفته ازکتاب بازاریابی حضوردائمی دربازارداخلی وخارجی

 

بازاریابی اجتماعی یعنی چه؟

برخی از صاحبنظران اعتقاد دارند که گرایش بازاریابی، بر خواسته های مشتریان منتخب بیش از حد تأکید می کند و رفاه اجتماعی را به حساب نمی آورد . این افراد طرفدار وسیعتر کردن فلسفه بازاریابی جهت منطبق کردن آن با فلسفه مسئولیت اجتماعی شرکتها هستند آنان می پرسند : آیا امروزه ، یعنی زمانی که روز به روز محیط زیست بیشتر صدمه می بیند منابع کمیاب تر می شود ، جمعیت به طور تصاعدی در حال رشد است و تورم جهانی وجود دارد ، فلسفه بازاریابی کافی است ؟ آیا شرکتی که رضایت مصرف کننده را جلب می کند، همیشه منافع درازمدت او و جامعه را نیز در نظر می گیرد ؟ آیا بازاریابی برای محصولاتی مانند ماشینهای پر مصرف و محصولاتی که بیش از اندازه بسته بندی شده اند ، منابع کمیاب را هدر نمی دهد ؟

گرایش بازاریابی اجتماعی خواهان این است که بازاریابان بین عوامل زیر توازن برقرار کنند :

1 خواسته های مشتریان هدف .

2 منافع بلند مدت مشتریان هدف .

3 منافع بلند مدت جامعه .

4 بازده سرمایه بلند مدت شرکت .

فلسفه بازاریابی اجتماعی مستلزم این است که بازاریابان نه تنها خواسته های مشتریانشان را به حساب آورند ، بلکه خواسته های مردم دیگر را نیز که رفاه شان به عملیات شرکت بستگی دارد در نظر بگیرند . لازمه این امر این است که بازاریابان مسئولیت اجتماعی خود را قبول کنند و متوجه باشند که در داخل یک سیستم اجتماعی بزرگتر فعالیت دارند و نسبت به غیر مشتریان نیز متعهدند .