برگرفته ازکتاب رمزموفقیت خرده فروشان مغازه داران وصاحبان فروشگاه

 

اهدافی که بنگاه ها و شرکتها از قیمت­گذاری دنبال می­کنند چه می­باشد هرکدام را توضیح دهید؟

به طور کلی اهدافی که شرکتها از قیمت­گذاری دنبال می­کنند به پنج گروه زیر تقسیم می­شود:

1-   ادامه حیات:

این هدف برای شرکت­هایی مناسب است که با ظرفیت مازاد، رقابت شدید و تغییرات دائمی مصرف­کنندگان دچار مشکل شده­اند. چنانچه قیمت بتواند هزینه­های متغیر و برخی از هزینه­های ثابت را پوشش دهد، شرکت می­تواند همچنان به حیات تجاری خود ادامه دهد.

2-   به حداکثر رساندن سود جاری:

برای این که شرکتی بتواند سود کنونی خود را به حداکثر برساند، باید تقاضا و هزینه­های مربوط به قیمت­های مختلف را برآورد کند و آنگاه قیمتی را انتخاب کند که بیشترین سود جاری، جریان نقدی یا بازده سرمایه را برای شرکت به ارمغان آورد. البته در صورت تأکید بیش از حد بر سود جاری و عدم توجه به اثرات ناشی از سایر متغیرهای آمیزه بازاریابی، واکنش­های احتمالی رقبا و محدودیت­های قانونی، در بلندمدت عملکرد شرکت را به مخاطره خواهد انداخت.

3-   به حداکثر رساندن سهم بازار:

برخی شرکت­ها این هدف را در پیش می­گیرند، زیرا بر این باورند که دستیابی به حجم فروش بیشتر باعث خواهد شد، بهای تمام شده هر واحد کاهش یابد و در نتیجه در بلندمدت به سود بیشتری دست یابند. به عبارت دیگر چنین شرکت­هایی برای رسوخ در بازار، قیمت­های خود را در پایین­ترین سطح تعیین می­کنند. این استراتژی می­تواند در شرایط زیر مناسب باشد:

الف-بازار بیش از اندازه به قیمت حساسیت نشان می­دهد، در نتیجه قیمت پایین موجب رشد بازار خواهد شد.

ب-با کسب تجربه هزینه­های تولید و توزیع کاهش خواهد یافت.

ج-قیمت پایین موجب از صحنه خارج شدن رقبا می­شود.

4-   کشیدن عصاره بازار:

برخی از شرکت­ها ترجیح می­دهند قیمت­ها را در سطح بالایی تعیین کنند و بدین وسیله عصاره بازار را بکشند. شرکت­ها در شرایط زیر می­توانند به این هدف دست یابند:

الف-وجود تعداد زیادی خریدار و بالا بودن میزان تقاضا در بازار.

ب-تعیین قیمت اولیه در سطح بالا باعث جلب توجه شرکت­های رقیب به بازار نشود.

ج-تعیین قیمت در سطح بالا این تصور را در ذهن خریداران ایجاد کند که شرکت و محصولات آن نسبت به رقبا در سطحی بالاتر قرار دارد.

5-   رهبری از نظر کیفیت:

چنین شرکت­هایی می­توانند قیمت­ها را در سطحی بالاتر تعیین کنند تا هزینه­های بالای کیفیت و تحقیقات را پوشش دهند. شرکت­هایی که هدف آن­ها عرضه محصولات با کیفیت بالاست و می­خواهند از این نظر در بازار پیش­رو شوند، محصولاتی برتر و با قیمت­های بالاتر به بازار عرضه می­کنند. آن­ها محصولاتی با کیفیت بسیار بالا به بازار عرضه می­کنند و نیز این محصولات دارای ویژگی­های خاصی هستند که می­توانند منافع و مزایای بیشتری به خریداران ارائه کنند