کتاب مشتری چک سفید

اسم این فرمول «همراف» است. پنج حرف کلمه همراف مخفف هدف‌ها، مقاصد، راه‌حل‌ها، اولویت‌ها و فعالیت‌ها است.

1- هدف‌ها:هدف جایی است که می‌خواهید در پایان یک دوره مشخص زمانی به آنجا برسید؛ مثلاً هدف‌تان می‌تواند مقدار بخصوص فروش یا میزان بخصوص سوددهی در پایان سال باشد.

2- مقاصد: این‌ها هدف‌های فرعی هستند که باید به آن‌ها برسید تا بتوانید به هدف‌های طولانی‌مدت‌تان دست پیدا کنید. اگر هدف یک ساله‌تان رسیدن به مبلغ بخصوصی سود باشد، مقاصدتان می‌تواند در زمینه‌های فروش، بازاریابی، توزیع، تولید، کنترل هزینه‌ها، توسعه نیروی انسانی، فن‌آوری و ... باشد. با رسیدن به این مقاصد، به هدف‌های‌تان می‌رسید.

3- راه‌حل‌ها:راه‌حل روشی است که در مسیر دستیابی به هدف‌تان، برای رسیدن به مقاصدتان از آن استفاده می‌کنید؛ مثلاً در مورد فروش، راه‌حل‌تان این باشد که داخل شرکت یک گروه فروش ایجاد کنید. یا راه‌حل‌تان می‌تواند این باشد که تمام فعالیت‌های فروش را در قالب قراردادی به یک شرکت تخصصی فروش واگذار کنید. در یک راه‌حل فروش هم می‌تواند راه‌حل‌های فرعی متعددی وجود داشته باشد.

4- اولویت‌ها:چه چیزهایی را بایداول انجام بدهید. کدام اقلام مهم‌ترند و کدام اقلام کمتر اهمیت دارند. همیشه باید اولویت‌گذاری کنید.

5- فعالیت‌ها:این‌ها کارهای مشخص روزانه هستند که کاملاً واضح و با معیار‌های کارایی و مهلت مشخص به افراد مشخص واگذار می‌شوند.

اگرکاملاً به این روند توجه کرده باشیدهر فعالیتی براساس اولویت‌های فعلی تعیین می‌شود. تحقق این اولویت‌ها به نتیجه دادن راه‌حل منجر می‌شود. وقتی راه‌حل‌های‌تان عملی می‌شوند، به مقاصدتان می‌رسید و در پایان آن دوره زمانی به هدف‌تان که میزان مشخصی از فروش یا سوددهی بوده، دست پیدا می‌کنید.