"نگاه اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر سازمان بسیج کارمندان سپاه کربلا مازندران در خصوص اهداف ؛مسایل ومشکلات و راهکارهای توسعه اقتصادی وصنعتی استان درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی."

                                          

بسم الله الرحمن الرحیم ، الحمدالله رب العالمین، ایاک نعبد و ایاک نستعین . سلام و درود به منجی عالم بشریت حضرت صاحب، فرمانده کل بسیجیان عالم و سلام و درود بر امام شهیدان و جانبازان و بسیجیان از ازل تا ابدوسلام و درود به مقام معظم رهبری بزرگ پرچمدار بسیجیان عصر و سلام و درود به شما حاضرین در این مراسم و عرض تبریک به مناسبت هفته بسیج به همه بسیجیان عالم خصوصا به بسیجیان نظام مقدس جمهوری اسلامی .

افتخار دارم به عنوان مسئول کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر سازمان بسیج کارمندان سپاه کربلا مازندران مطالبی در خصوص اهداف ؛مسایل ومشکلات و راهکارهای توسعه اقتصادی وصنعتی استان درراستای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی مطالبی را معروض دارم.در ابتدا از اینکه توفیق یافتم در این جمع ارزشی ، پایدار و وفادار به نظام حضور پیداکنم و مطالبی را در مورد اقتصاد که قاعدتاً دغدغه ذهنی همه دلسوزان نظام و شما عزیزان است بیاناتی داشته باشم خوشحالم. ابتدا قبل از وارد شدن به بحث اقتصادی لازم می دانم در مورد بسیج و تفکر بسیجی صحبتی داشته باشم . بسیج یک مکتب فکری و چارچوب عملی برای زندگی انقلابی اسلامی ،سیاسی،فرهنگی ،  اجتماعی و اقتصادی است .بسیجی بودن نیاز به بصیرت و آگاهی دارد. اما ویژگی های مدیران و کارگزار ان بسیجی از زبان امام همام، امیرالمومنین علی علیه السلام که میتوانند تحقق بخش اقتصاد مقاومتی  باشند چنین است:

1-در همه کارها خدا را ناظر دانستن و با او در ارتباط حقیقی بودن 2- خود را به زیور تقوا آراستن ،خود نگهدار بودن ، پیرو هوی و هوس نفس نبودن 3- خود را خدمتگزار مردم تلقی کردن ، در خدمت آنان بودن و کار کردن برای آنان را وظیفه دانستن 4- همواره با مردم جامعه در ارتباط بودن و از آنها فاصله نگرفتن 5- با افراد به عدل رفتار کردن و تبعیض روا نداشتن 6- در مسائل، خود پیشقدم شدن و سرمشق قرار گرفتن و عامل به رفتار بودن 7- از ریا پرهیز نمودن 8- وفا به عهد کردن 9- از لغزش دیگران گذشتن 10- به افراد شخصیت دادن و با مردم خوش برخورد بودن و با ارباب رجوع ملاطفت نمودن 11- همواره هدف داشتن و از خداوند درخواست توفیق در هدف داشتن 12- برنامه داشتن و به برنامه ریزی معتقد بودن 13- نظم داشتن و به نظم و انضباط پایبند بودن 14- سازماندهی و واگذار کردن کارها به افراد شایسته 15- بر کار افراد نظارت کردن و ارزشیابی نمودن 16- به اصل تشویق و تنبیه در اداره کردن معتقد بودن 17- با افراد پرهیزکار مشورت کردن و بعد تصمیم گرفتن 18- در کسب ارتباط ،نگاهش همواره خود را بنده خدا دانستن 19- جدی بودن در تمام کارها و نیک دقت کردن 20- از احوال مدیران قبلی عبرت گرفتن .

با این ویژگی های عنوان شده، می دانید در جامعه بسیجی منافع باندی و حزبی ، راهبر و چراغ هدایت دست اندرکاران نیست بلکه مسئولان برای خدمت بی ریا و خالص به بندگان خدا با یکدیگر مسابقه می دهند در جامعه بسیجی نه تنها از جنگ قدرت خبری نیست بلکه افراد به دلیل اعتقاد به تصدی امورتوسط شایسته ترین ها ،از زیر بار ریاست طفره می روند و دیگران را بر خود مقدم می دارند در جامعه بسیجی نه تنها از حیف و میل ، دزدی و اختلاس و سوء استفاده از امکانات عمومی به نفع خود و خویشاوندان و نزدیکان  وتصرف در اموال عمومی وبیت المال خبری نیست بلکه کارگزاران حکومتی مقیدند به هر نسبت که موقعیت و شغل بالاتری دارند از امکانات و مواهب مادی کمتر ی برخوردار باشند نه اینکه چون مدیرند بیش از دیگران زحمت می کشند باید میزان برخورداریشان هم چندین و چند برابر زیر دستان باشد. قناعت در چنین مکتبی حرف اول را می زنددر جامعه بسیجی رشوه ، پارتی بازی ، زدو بند و توطئه و تبعض و حق کش جایی ندارد همه میتوانند امیدوار باشند که برای رسیدن به حقوق خویش از یاری دیگران برخوردار باشند و نیازی نباشد که برای به چنگ آوردن حق خود بر چهره این و آن پنجه بکشند در جامعه بسیجی هر کس دانا تر ، دانشمندتر ، با تقواتر ، قوی تر و خوش اخلاق تر باشد صلاحیت بیشتری برای تکیه زدن بر کرسی مسئولیت خواهد داشت و چابلوسان و تملق گویان و عناصر ضعیف النفس را راهی به مناصب حکومتی نیست. انقلاب، بسیج و بسیجی را اینگونه تعریف کرده و امام با همین دیدگاه بود که آرزو میکرد ندخداوند اورا با بسیجیان محشور کند.

اما چرا اقتصادمقاومتی؟

می دانید برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی  ابتدا باید درد راشناخت سپس  درمان را محقق کرد .

 

اما اهداف اقتصاد مقاومتی :

1-رسیدن به اقتصاد پویاو پایدارو توسعه متوازن درحوزه های کشاورزی،صنعتی ومعدنی ،بارزگانی اعم از داخلی وخارجی ،گردشکری و...

2-رسیدن به سند چشم انداز1404

3-تامین رفاه مردم.

4-مبارزه باتحریم.

5- ایجادو توسعه صنایع با نگاه به محصولات صادرات محور.

حال چالشهای و مشکلات اقتصادی وصنعتی استان مازندران:

1-نبودعزم جدی برای اجرایی نمودن سند آمایش سرزمین  استان وانجام تمام فعالیت ها مطابق آن.

2-نبود استراتژی یا درصورت تدوین استراتژی عدم اعتقاد یاعدم توانایی به منظور اجرایی نمودن آن درزمینه های کشاورزی، صنعتی ومعدنی،توسعه صادرات،گردشگری داخلی وخارجی و...

3-نبود یاکمبود زیر ساختهای سخت افزاری ونرم افراری  به منظور توسعه بازرگانی اعم از داخلی وخارجی دراستان که زیر ساخت های سخت ونرم بشرح زیر می باشد


طبقه

زیرساخت

1-     زیرساختهای حمل‌ونقل

کریدورها

جاده (اعم از جاده ترانزیتی، آزادراه، اتوبان بین‌شهری، جاده‌های اصلی، جاده‌های فرعی)

ریل (بین شهری، درون شهری)

خطوط هوایی

خطوط لوله

مسیرهای آبی

ناوگان حمل‌ونقل (زمینی، دریایی، ریلی، هوایی)

2-    زیرساختهای جابجایی

گمرک

بنادر

اسکله‌ها

فرودگاهها

پایانه‌های جابجایی کالا

هاب‌ها

شهر لجستیکی

مراکز لجستیکی حاشیه کلان‌شهرها

3-    زیرساختهای ذخیره‌سازی

انبارها

سیلوها

سردخانه‌ها

4-    زیرساختهای توزیعی

فروشگاههای زنجیره‌ای

شرکتهای عمده پخش

میادین میوه و تره‌بار اصلی شهرها

کشتارگاههای صنعتی

مراکز درجه‌بندی و بسته‌بندی کالا (سورتینگ)

5-    بازارها

بازارچه‌های مرزی

پایانه‌های صادراتی

نمایشگاههای بین‌المللی

مراکز تجاری خارج از کشور

6-    مناطق صنعتی و اقتصادی

شهرکهای صنعتی

پارکهای فناوری

مناطق آزاد

مناطق ویژه

خوشه‌های صادراتی

7-    پیوندهای تجاری

توافقنامه‌ها (منطقه‌ای، دوجانبه، بانکی، بیمه‌ای، گمرک،...)

مبادلات (صادرات، واردات)

رایزنان (بازرگانی، تجاری، اقتصادی،...)

شرکای تجاری

8-    زیرساختهای مالی

بانک و مؤسسات مالی-اعتباری

بازار سرمایه (بورس و فرابورس)

بیمه

صندوقهای سرمایه‌گذاری و مالی

9-     زیرساختهای حقوقی

قوانین و قراردادهای تجاری

قوانین و قراردادهای مالی

قوانین و قراردادهای بانکی

قوانین و قراردادهای بیمه

قوانین و قراردادهای گمرکی

قوانین و قراردادهای بازرگانی

10-  بنگاهها و نهادها

مراکز حکومتی و دولتی

دانشگاهها

مراکز نظامی

اتاقها (بازرگانی، صنایع و معادن، ...)

اصناف و تشکلها

شرکتهای ارایه خدمات لجستیکی

تولیدکنندگان بزرگ

 صادرکنندگان عمده

11-  زیرساختهای کشاورزی

زمینهای کشاورزی

سدهای کشاورزی

ماشین‌آلات کشاورزی

سیستمهای آبیاری

شرکتهای خدمات کشاورزی

12- زیرساختهای انرژی

نیروگاههای آبی

نیروگاههای برق

نیروگاههای هسته‌ای

پالایشگاهها

حوزه‌های نفتی

13-زیرساختهای ارتباطات

خطوط تلفن

خطوط اینترنت

خطوط اینترنت پرسرعت

فیبر نوری

ایستگاههای مخابراتی

ایستگاههای ماهواره‌ای

ایستگاههای رادیویی، تلویزیونی

ایستگاههای شبکه‌ای موبایل

14-زیرساختهای طبیعی

معادن

رودخانه‌ها

جنگلها

دریاها و آبهای آزاد

دریاچه‌ها

 

4-عدم وجود پایانه های صادراتی برای تولیدات مزیت داراستان

5-عدم وجود فرودگاههای صادراتی

6-سنتی بودن تولید ات کشاورزی

7-فقدان برگزاری نمایشگاه بین المللی

8-ضعف در صنایع بسته بندی

9-ضعف در صنایع فرآوری محصولات کشاورزی

10-کمبود انبارها و سردخانه ها مکانیزه برای تولیدات استان

11-عدم برقراری تعرفه های ترجیحی با کشورهای هدف

12-فقدان سیستم بانکی قوی در کشور هدف تجاری

13-فقدان تشکلهای صادراتی و اتحادیه های تخصصی قوی در مورد کالاهای صادراتی مزیت دار استان

14-برقرار نبودن سازگارهای مناسب در زمینه معاملات تجاری با کشورهای هدف تجاری

 15- به روز نبود جوایز صادراتی

16-کمبود نقدینگی صادرکنندگان و تولید کنندگان

17- به روز نبودن واحدهای تولیدی استان به تکنولوژی نوین

18-فقدان شرکتهای حمل و نقل بین المللی

19-مجهز نبودن وسائط حمل و نقل به تجهیزات منا سب برای کالاهای مزیت دار صادراتی استان

20- فقدان یک پایگاه اطلاعاتی قوی بازرگانی

21- فعالیت کم رنگ دفاتر صادراتی در کشورهای هدف تجاری

22-کم توجهی به مساله بازاریابی و تبلیغات

23-عدم آشنایی به مقررات گمرکی و صدور کالا به خارج به دلیل تحصیلات پائین صادرکنندگان استان

24- کم رنگ بودن ارتباط تولید کنندگان با صادر کنندگان در حقیقت کم رنگ بودن ارتباط اتحادیه تولید کنندگان با اتحادیه صادرکنندگان

25-نبود یا کم رنگ بودن مراکز مشاوره برای فعالان بخش تولیدی و تجاری

26- فقدان دانشکده تربیت تجار و بازاریابهای مجرب

27- فقدان  سرمایه گذاری مشترک با کشورهای هدف تجاری در زمینه های صنعتی ، کشاورزی ، گردشگری و حمل و نقل

28- فراهم نبودن زمینه های تبلیغاتی در رسانه ملی کشورهای هدف برای محصولات مزیت دار استان

29- فقدان سایتهای مشترک به منظور تبادل اطلاعات اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف

30-تثبیت نرخ ارز

کارگروه اقتصادمقاومتی سازمان معتقد است که قدرت اقتصادی را مواهب طبیعی که خداوند در آن قرار داده است و همچنین موقعیت جغرافیایی و طبیعی آن نمی سازد در حالی که این امور بی تاثیر نیستند بلکه اعتقاد راسخ دارد که قدرت اقتصادی را در صحنه های داخلی و بین المللی تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه مالی و انسانی آن می سازد اگر اقتصاد بر پایه تولید و تلاش و حمایت از سرمایه انسانی و مالی آن استوار باشد بی تردید جایگاه ممتازی در عرصه های جهانی خواهد داشت  به همین منظورمقام معظم رهبری سال 93 را سال  اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی ومدیریت جهادی  عنوان فرمودند.

اما راهکارهای عملی از نگاه اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی درجهت توسعه اقتصادی و صنعتی استان:

1-مبارزه جدی با پدیده قاچاق به جهت اثرات منفی قاچاق بر اقتصاد وصنعت و توسعه صادرات .

قاچاق کالا ، پدیده ای  ویرانگر است که با ایجاد اختلال در سیاستها و برنامه ریزی های اقتصادی، بنیان تولید را سست و اشتغال مولد را به چالش می کشاند و موجبات کاهش درآمد های ملی واستانی و افزایش سطح بیکاری را فراهم می آورد ، لازم به ذکر است با بررسی های بعمل آمده  این پدیده زشت توانسته حدود000/00 2/1 فرصت شغلی مولد را درسطح استان ها کشور نابود نماید، بطور کلی اثرات منفی قاچاق کالا را می توان به چهار دسته اصلی تقسیم نمود الف : آثار منفی قاچاق بر اقتصاد و سیاست های اجرایی دولت  ب: آثار منفی قاچاق بر سیاستهای بازرگانی  ج: آثار منفی قاچاق بر درآمد های عمومی دولت  د: آثار منفی قاچاق بر سلامت جامعه و مصرف کنندگان

2- ایجاد ثبات در  مصوبات و آئین نامه ها و دستور العمل ها در چار چوب برنامه توسعه اقتصادی

3- اجتناب از تصمیم گیریهای غیر منطقی و مقطعی در امر صادرات

4- توسعه سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای تولیدی به منظورمحصولات صادرات محور

5- انجام سرمایه گذاری لازم در ایجاد صنایع تبدیلی و صنایع بسته بندی محصولات صادرات محور

6- توسعه سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن

7- توسعه سرمایه گذاری در بخش گردشگری و توریسم

8- آموزش های لازم و موثر در امر صادرات به بازرگانان و تولید کنندگان کالاهای صادراتی

9- ایجاد تشکلهای صادراتی

10- آشنایی با قوانین و مقررات بازرگانی خارجی کشورهای تجاری .

11- کاهش ضوابط بازدارنده اداری

12- آشنایی با فرهنگ مصرف و نیازهای کشورهای طرف تجاری از سوی واحدهای تولیدی وصادراتی

13- گسترش امکانات بازاریابی و تبلیغات

14- آموزش مدیران و دست اندرکاران امور تولیدی و صادراتی

15- ایجاد دفاتر صادراتی در کشورهای هدف صادراتی

16- آگاه کردن آحاد مردم به موضوع اهمیت صادرات در رشد اقتصادی

17- استفاده از ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی

18- شناخت کشورهای رقیب در امر تجارت در کشورهای هدف تجاری

19- ابلاغ به موقع قوانین و مقررات صادراتی کشور

20- اجباری نمودن بخشی از محصولات واحدهای تولیدی برای صادرات

21- اجباری نمودن استاندارد به منظور بالا بردن کیفیت کالاهای صادراتی

22- ایجاد مشوقها برای تحصیل کرده ها به منظور سوق دادن آنها به فعالیت های اقتصادی و بازرگانی

23- اجرای سیاستهای تشویقی صادراتی ( کمک های نقدی و غیر نقدی و ...

24- ایجاد نمایشگاههای بین المللی و منطقه ای

25- برگزاری سمینارهای متنوع صادراتی و تشویق صادر کنندگان و تولید کنندگان برای شرکت در این سمینارها

26- تسهیلات لازم برای تولید کنندگان کالاهای صادراتی

27- ایجاد مراکز مشاوره ای برای فعالان بخش تولیدی و تجاری

28- ایجاد دانشکده برای تربیت تجار و بازاریابهای مجرب

29- ایجاد زیر ساختهای لازم برای تسهیل امر صادرات

30- ایجاد کمیته های صادراتی

31-ایجاد هسته های مطالعاتی صادراتی

32-ادغام واحدهای صادراتی کوچک در یکدیگر

33-تاسیس بانک اطلاعات بازرگانی

34-ایجاد تورهای تجاری

35-عضویت در سازمانهای تجاری منطقه ای

36-عضویت در سازمان تجارت جهانی

37- به روز کردن جوایز صادراتی

38-ایجاد امنیت اقتصادی برای صاحبان صنایع و بازرگانی

39-فراهم آوردن شرایط مطلوب برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی

40-همکاری مردم و دولت برای جلوگیری از هر گونه درگیری و تنش  در کشور و منطقه و ایجاد آرامش در ابعاد مختلف

41-ایجاد فرهنگ گفتگو و دیپلماسی

42-ایجاد پایانه های صادراتی برای محصولات مزیت دار استان

43-ایجاد فرودگاههای صادراتی

44-تقویت ناوگانهای زمینی ، دریایی و ریلی

45-ایجاد انبارها و سردخانه ها برای کالاهای صادراتی

46-ایجاد شرکتهای حمل و نقل بین المللی و تجهیز حمل و نقل سردخانه دار مناسب با کالاهای مزیت دار کشور و استان

47-فراهم نمودن زیر ساختها به منظور تجارت الکترونیک

48-ایجاد تعاونی و اتحادیه تخصصی راجع به هر نوع کالای خاص مزیت دار

49-ایجاد بانکها ایرانی در کشورهای هدف و بانکهای کشورهای هدف در استان

50-فعال کردن و نقش آفرینی اتاق های بازرگانی استان

51-ایجاد سایتهای مشترک به منظور ثبت اطلاعات اقتصادی و تجاری با کشورهای هدف

52-برقراری تعرفه های ترجیحی با کشورهای هدف

53-عضویت تجار و بازرگانان کشور در اتاق بازرگانی کشور هدف و بالعکس

54-فراهم نمودن زمینه های تبلیغاتی در رسانه  ملی کشور هدف

55-ایجاد سرمایه گذاریهای مشترک با کشورهای هدف تجاری در زمینه های صنعتی ، کشاورزی ، گردشگری ، حمل و نقل

56-برقراری سازکارهای مناسب در زمینه معاملات تجاری با کشورهای هدف تجاری

57-مجهز شدن واحدهای تولیدی و صنعتی به فناوری و تکنولوژی نوین

58-شناور بودن نرخ ارز

60-داشتن زبان مشترک

 

حال اتاق فکر و کارگروه اقتصادمقاومتی این سازمان در تمام این راهکارهای عملی می تواند مشاور عزیزان و مسئولین سازمانهای دولتی و بخش های تعاونی و خصوصی در جهت اقتصاد مقاومتی باشد و همچنین کارمندان بسیجی در دستگاههای اجرایی می توانند در تمام این راهکارهای علمی وعملی به عنوان یک سرباز ولایی برای تحقق شعار مقام معظم رهبری گامهای موثری را بردارند و استان آباد و سربلندرا به ایران وجهان معرفی کنند امید است مدیران دستگاههای اجرایی و بخش های تعاونی و خصوصی بتواند از پتانسیل های بسیجیان بیشتر استفاده نمایند.

 

 

به برکت صلوات بر محمد و آل محمد ،صلوات

ولی اله  جعفری

مولف ،مدرس دانشگاه ومسئول کارگروه اقتصادمقاومتی شورای عالی قشر

سازمان  بسیج کارمندان سپاه کربلا مازندران