اخلاق کاررمزموفقیت

 

 

 

مؤلف:

ولی‌اله جعفری

مدرس دانشگاه، کارشناس نمونه ملی

 

 


سرشناسه

:

جعفری، ولی‌اله، ‏۱۳۴۳ -‏‏

‏عنوان و نام پدیدآور

:

اخلاق کار رمز موفقیت/مولف ولی‌اله جعفری.

‏مشخصات نشر

:

تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ‏۱۳۹۳.

‏مشخصات ظاهری

:

۷۴ ص.

‏شابک

:

978-964-468-383-1

‏وضعیت فهرست نویسی

:

فیپا

‏یادداشت

:

کتابنامه.

‏موضوع

:

اخلاق کار -- پرسش‌ها و پاسخ‌ها

‏موضوع

:

رضایت از کار

‏موضوع

:

اخلاق کسب و کار

‏رده بندی کنگره

:

HD۴۹۰۵/ج۷الف۳۱۳۹۳

‏رده بندی دیویی

:

۳۰۶/۳۶۱۳

‏شماره کتابشناسی ملی

:

۳۵۶۷۷۱۰

شابک:1-383-468-964-978

نام کتاب:اخلاق رمز موفقیت

مولف: ولی‌اله جعفریمدرس دانشگاه، کارشناس نمونه ملی

اصلاح، صفحه‌آرایی ونسخه‌پردازی: راهگشا

طراحی جلد:وحید مسلم زاده

عکاس:هادی زمانپور

چاپسوم:1393

تیراژ: 1000 نسخه

قیمت:7000تومان

لیتوگرافی،چاپ و صحافی: شرکت چاپ و نشر بازرگانی

ناشر:‌شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی

تمام حقوق برای ناشر محفوظ است.

نشانی ناشر: تهران، خیابان کارگر شمالی، بالاتر از بلوار کشاورز، شماره 1202، تلفن:66939329

پست الکترونیکی:‌ www.cppc.ir




بخشی از کتاب


اخلاق یعنی چه؟

·    اخلاق یعنی رعایت اصول معنوی و ارزش‌هایی که بر رفتار شخص یا گروه حاکم است، مبنی بر اینکه درست چیست و نادرست کدام است.اخلاق، مفاهیمی چون: اعتماد، صداقت، درستی، وفای به‌عهد نسبت به دیگران، عدالت و مساوات و فضائل شهروندی و خدمت به جامعه را در برمی‌گیرد. اخلاق در معنی، تشخیص درست از نادرست و خوب از بداست.

·    اخلاق،یعنی تشخیص صحیح از ناصحیح و آنگاه انجام صحیح و ترک ناصحیح است.پس تشخیص درست از غلط همیشه ساده نیست. بسیاری از دانشمندان علم اخلاق ادعا می‌کنند که باتوجه به اصول اخلاقی در مقام عمل همیشهیک راهکار درست وجود دارد و برخی دیگر معتقدند که راهکار درست بستگی به موقعیت و شرایط دارد و تشخیص اینکه کدام راهکار درست است درنهایت به عهدهخود فرد است.

معنی لغوی کار چه می‌باشد؟

کار،ازنظرلغوی عبارت است ازشغل وعمل.

کار راتعریف کنید؟

کار،ازنظر فیزیکی تغییر شکل یافتن ماده توسط یک مجموعه انرژی راگویند.

کار چیست؟

کار تنها فعالیتی است که امکان موثر واقع شدن بر محیط زیست را در اختیار انسان می‌گذارد. کار فعالیتی است که آگاهانه و در عین حال اجتماعی تحت تاثیر امکان ارتباط متقابل بین افراد بشر، رشد و نمود کرده است. انسان‌ها نیازهای اساسی و غیر قابل چشم‌پوشی خود را به‌وسیله کار برآورده می‌سازند.

وجدان درلغت یعنی چه؟

وجدان درلغت به معنی یافتن وشعور وباطن معرفی شده است.

تعاریفی که برای وجدان کاری شده است چه می‌باشد؟

1- شکل درونی شده عقاید،ارزش‌هاوهنجار‌ها درموردکار.2-شکل درونی شده فرهنگ جامعه درموردکار3-داشتن وفاداری واحساس مسئولیت فردی وشغلی وسازمانی4-گرایش به انجام دادن صحیح کارووظایف شغلی بدون نظارت مستقیم.
5-عامل درونی برای همساز وهمسان کردن رفتارسازمانی فرد6-مجموعه کیفیات روانی واعتقادی افراد درمحیط کار که قابل تشدید وتضعیف است.7-متعهدشدن انرژی ذهنی وروانی وفیزیکی فرد یاگروه،به ایده جمعی است درجهت اخذ قوا واستعداد درونی گروه وفرد برای توسعه.

اخلاق کارراتعریف کنید؟

·      یعنی شناخت درست از نادرست در محیط کار و آنگاه انجام درست و ترک نادرست است.

·      اخلاق کاربه معنی خلق وخوی وعلم معاشرت وقواعد ودستورات رفتار انسانی تعریف شده است

·    اخلاق کار به حوزه‌ای از فرهنگ جامعه گفته می‌شود که عقاید وارزش‌های مربوط به کار رادر برمی‌گیرد وقابل شناسایی است واز قواعد کلی حاکم برفرهنگ وجامعه تبعیت می‌کند.

·    اخلاق کار یک هنجار فرهنگی است که ارزشی اخلاقی ومثبت برای انجام شغل صحیح درنظر می‌گیرد ومبتنی براین باور است که کار فی‌نفسه دارای یک ارزش است.

·    اخلاق کار،قواعد وزمینه‌های برانگیزاننده وفعال شده تعهدذهنی،روانی وفیزیکی فردیاگروه می‌باشد که به نحو کلی به انرژی متعهدفردیاگروه جهتمی‌دهدوقابل انتقال وآموزش ویادگیری درنظام اجتماعی وفرهنگی جامعه است.

اخلاق تجاری راتعریف کنید؟

اخلاق تجاری شاخه‌ای از اخلاق کاربردی (عملی) است که از اصول اخلاقی و معنوی یا مسائل اخلاقی ناشی از آن را در محیط تجاری مورد بررسی قرار می‌دهد.

اصول اخلاقی چیست؟

اصول اخلاقیمجموعه‌ای از بایدها و نبایدهایی هستند که مارا وادارمی‌سازند تا در مواردی امیال خویش را سرکوب کنیم و اگر موفق نشدیم تکالیف اخلاقی خود را انجام دهیم، احساس گناه و شرمساری نماییم.

مهم‌ترین اصول اخلاقی که انجام آن از سوی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدار می‌تواند آنها را در عرصه بازار موفق نماید چیست، توضیح دهید؟

الف-  صداقت: صداقت یا درستکاری یکی از خصایص والای انسانی است و در همه مراحل دادو ستد رعایت آن ضروری است، کتمان حقیقت یا ارائه اطلاعات نادرست درباره ویژگی‌های کالا یا فریب دادن مشتری اقدامی ناپسند است و به تداوم فعالیت‌های تجاری لطمه می‌زند.

ب- انصاف: بر پایه این اصل، فروشنده وهرتاجری باید منافع طرف مقابل یا شریک تجاری خود را عیناً مانند منافع خود در نظرداشته باشد واز روش (برنده برنده ) یا همان برد- برد پیروی کند.انصاف یعنی هر چیزی را برای خود می‌پسندی  برای دیگران هم بپسند، یا هرچیزی  را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسندی.

ج- مسئولیت‌پذیری: برپایه اصل مسئولیت‌پذیری، فروشندگان و تجار باید کلیه اطلاعات مرتبط با کالا یا خدمات قابل ارائه یا نکاتی را که به نحوی در انجام  خرید و فروش  تاثیر می‌گذارند دراختیارمشتری یا شریک تجاری آتی خود قرار دهند.

د- حفظ اسرار تجاری (رازداری): بنگاه‌های  اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدارازلحاظ اخلاقی موظف‌اند که اسرارمربوط به سفارش‌های دریافتی یا قراردادهایی را که برای انجام معاملات تجاری با یکدیگر منعقد می‌کنند، حفظ کنند.

ه- پایبندی به تعهدات (وفاداری): پایبندی به تعهدات در چارچوب قراردادهای تجاری و خرید و فروش و عدم تخلف ازمفاد آنها به‌عنوان یکی ازاصول اخلاقی مهم دردادوستد می‌باشد.

نکات مهم اخلاقی که می‌بایست از سوی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مداررعایت شود تا آنها به موفقیت برساند چه می‌باشد؟

ا- پایبند بودن به اصل مشتری‌مداری وتلاش به‌منظور جلب رضایت مشتری به کامل‌ترین شکل ممکن. 2- صراحت و صداقت در معرفی کالاها و خدمات و اعلام شرایط معامله. 3 حمل کالا در راس موعد مقرر و طبق جدول زمانی مورد توافق
 4- برقراری ارتباط با مشتری باروش‌های محترمانه و توام با ادب.5- پاسخگویی به درخواست‌ها یا شکایت به روش سازنده ودرزمان معین.6- محرمانه تلقی کردن اطلاعات مربوط به مشتریان. 7- عدم استفاده از اطلاعات مشتریان برای هدف‌های غیرتجاری.

مهم‌ترین اصول تجارت عادلانه (دادوستد عادلانه) چه می‌باشد؟

  1- دسترسی به بازار برای تولیدکنندگانی که در حاشیه قرار دارند.

2-برقراری روابط تجاری عادلانه و پایدار.

3-توانمندسازی وقدرتمند کردن و ظرفیت‌سازی.

4-افزایش سطح آگاهی مصرف‌کنندگان.

نکات اخلاقی که بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مشتری‌مدارکه باید در خصوص تبلیغات کالا و خدمات رعایت کنند چه می‌باشد؟

الف- کلیه مطالبی که درتبلیغات عنوان می‌شود باید درست، منطبق با واقعیات، مقررات و برخورداراز عفت کلام باشد.

ب- تبلیغات نباید به‌گونه‌ای انجام شود که اعتماد عامه را به امر تبلیغ خدشه‌دار کند.

پ تبلیغات نباید دربردارنده تصاویر یا مطالبی باشد که ارائه آنها متناسب با استانداردهای رایج درجامعه نبوده یا با آنها مباینت داشته باشد.

ت- تبلیغات نباید از اعتماد مصرف‌کنندگان سوء استفاده کند. بهره‌برداری از عدم آگاهی یا فقدان تجربه مخاطب هنگام تبلیغات مغایر موازین اخلاقی است.

ث- تبعیض قائل شدن بین افراد از لحاظ جنسیت، نژاد، مذهب یا تحقیر مقام و منزلت انسانی درهنگام تبلیغ غیرمجاز است.

ج- تبلیغ‌کنندگان باید به مسئولیت اجتماعی خودکاملاً واقف باشند.

 د- در تبلیغات نباید روی ویژگی‌های محصول مبالغه شود یا دعاوی مطرح شود که اثبات آنها غیرممکن است.

اصول غیراخلاقی که ممکن است ازسوی بعضی ازبنگاه‌های اقتصادی صورت بگیرد کدام است و چه خسارتی به بار می‌آورد؟

1-عدم ایفای تعهدات تجاری 2- بی‌توجهی به حقوق شناخته شده مصرف‌کننده
 3- عرضه کالاهای تقلیدی 4- تولید و یا فروش کالاهای نامرغوب 5- ارائه صورت حساب‌های مالی غیرواقعی یا اطلاعات نادرست به سهام‌داران6- عدم رعایت استانداردهای ایمنی 7- اسراف در انجام مصرف منابع طبیعی 8- آلودگی محیط زیست از جمله اقدام غیراخلاقی در امر تجارت به شمار می‌آید که در  صورت انجام موارد مذکور موجب خسارت غیرقابل جبرانی را برای  بنگاه اقتصادی به بار می‌آورد.