برگرفته ازکتاب برند تبلیغات توزیع چشمه جوشان ثروت

ویژگی های نماینده های رسمی و نماینده های انحصاری چه می باشد؟

بحث نمایندگی را می توان در دو مقوله رسمی و انحصاری از یکدیگر تفکیک کرد.

نماینده رسمی می تواند روی چند برند مشابه کار کند.

1-نماینده رسمی می تواند شرایط فروش خود را تعریف کند.

2-تعداد نمایندگان رسمی یا مجاز می تواند در یک محدوده جغرافیایی بیش از یک نفر باشد.

3-بر اساس توافق ممکن است تبلیغات و تحقیقات بازاریابی انجام دهد.

اما نماینده انحصاری فقط روی یک برند از یک یا چند طبقه کالا کار می کند.

1-معمولاً در تعیین شرایط فروش و قیمت ها دخالتی ندارد.

2-برای اعضای پایین دست کانال، تسهیلات ایجاد نمی کند.

3-الزاماً باید تحقیقات بازاریابی و تبلیغات را انجام دهد.

4-فقط یک نماینده انحصاری در یک شهر یا کشور یا محدوده جغرافیایی وجود دارد.