برگرفته ازکتاب برند تبلیغات توزیع چشمه جوشان ثروت

انواع بحران­ها چه می­باشد هرکدام را توضیح دهید؟

طبقه­بندی­های بسیار زیادی برای بحران­ها وجود دارد. بحران­ها را به دو دسته1- طبیعی 2- سیاسی/ اقتصادی تقسیم­بندی نموده است.

1-بحران­های طبیعی را می­توان براساس شروع آنها به دو نوع «شدید» و «آهسته» طبقه­بندی نمود. آنها قابل پیش­بینی هستند چون براساس مناطق جغرافیایی دسته­بندی شده­اند. خطرهای طبیعی غیرقابل جلوگیری و در بسیاری از نواحی غیرقابل کنترل می­باشند. حتی اگر بازسازی سریع اتفاق بیفتد، بحران­های طبیعی می­توانند اثرات طولانی مدت داشته باشند.

بحران­های طبیعی شامل حوادثی چون زلزله، سیل، گردباد، طوفان، آتش­سوزی، تسونامی، بهمن، آتشفشان، سرمای شدید یا کولاک و بادهای گرم، به سرعت شروع می­شوند و خطرهای طبیعی شامل خشکسالی، قحطی، پیدایش بیابان­ها، قطع درختان جنگل و هجوم آفت­ها به آهستگی و به تدریج شروع می­گردند.

2- بحران­های سیاسی/ اقتصادی هنگامی افزایش می­یابد که مردم به واسطه عواملی چون جنگ، کشتار دسته­جمعی، حملات سیاسی یا هرگونه قصور و شکست حکومتی مجبور به تغییر جا و مکان خود شوند. این تغییر در جا و مکان می­تواند به بیرون رانده شدن جمعیت انبوهی از انسانها از خانه­ها و حتی کشورشان منجر شود. بحران­های طبیعی و سیاسی می­توانند در هرجایی رخ دهند.

*-نوع دیگری از تقسیم­بندی توسط فدراسیون بین­المللی صلیب سرخ و هلال احمر معرفی شده است که در آن همه بحران­ها را به ده نوع زیر تقسیم کرده است:

1.     گردباد، طوفان­های موسمی و طوفان­ها

2.     سیل­ها.

3.     خشکسالی.

4.     زمین­لرزه­ها.

5.     آتشفشان­ها.

6.     اپیدمی­ها.

7.     قحطی و عدم تأمین مواد غذایی.

8.     بحران بشرساز.

9.     جابه­جایی جمعیت.

10.بحران­های صنعتی (فناورانه).

بحران­های صنعتی ذکر شده در بالا  شامل حوادث هسته­ای، بمب­گذاری و تروریسم می­باشند.

در رابطه با طبقه­بندی بحران­ها، نکته­ای که باید به آن توجه شود طبقه­بندی از دیدگاه زنجیره تأمین می­باشد.