برگرفته ازکتاب برند تبلیغات توزیع چشمه جوشان ثروت

1

 کمپین تبلیغاتی یعنی چه توضیح دهید؟

*-کمپین به معنای یک برنامه هدفمند، جامع و مهندسی شده است که با بررسی جایگاه و موقعیت فعلی، به پیش بینی و هدف گذاری وضعیت آینده می پردازد و برای رسیدن به آن هدف از منابع و ابزارهای مشخص و با بودجه مشخص و طی زمان مشخص استفاده می کند.

*-به عبارت دیگرکمپین تبلیغاتی به معنی مجموعه ای از برنامه های مستقل ولی هماهنگ و هم جهت تبلیغاتی، رسانه ای، پیشبردی و روابط عمومی است که با بودجه معین و زمان معین در صدد رسیدن به هدف های معینی مانند افزایش درجه آشنایی مصرف کننده با برند، افزایش رضایت مشتری، افزایش فروش، افزایش سهم بازار، اخراج رقیب از بازار، به دست آوردن به بازارهای جدید و... می باشد. طراحی کمپین تبلیغاتی، یکی از عوامل موفقیت است، زیرا در درجه اول همه اشخاصی  که ادعای برنامه ریزی و مدیریت تبلیغات را دارند، قادر به تحریرو تنظیم کمپین نیستند و این کار فقط از متخصصین تبلیغات ساخته است. دوم اینکه به فرض تهیه کمپین، اجرای درست آن در طول دوره، کمپین فقط با مشارکت فکری و مشاوره و همکاری صاحب بنگاه اقتصادی، مدیر تبلیغات و آژانس تبلیغات میسر است.مراحل تهیه یک کمپین به شرح زیر است:1-شناسایی و تشخیص اهداف کلی بازاریابی بنگاه2-تجزیه و تحلیل عوامل آمیخته بازاریابی (کالا، قیمت، توزیع و تبلیغ) برای تشخیص اینکه آیا در زمینه تبلیغ مشکلی وجود دارد یا اینکه با تبلیغات می توان مشکلی را حل کرد؟3-در صورت اثبات نیاز به برنامه تبلیغاتی، اتخاذ تصمیم در مورد تبلیغات ترغیبی یا اقناعی (صرفاً برای اطلاع رسانی ویا متقاعد کردن مشتری به خرید)4-تعیین هدف و کمی کردن آن (مثلاً افزایش درجه آشنایی مشتری با بنگاه از 15 درصد به 25 درصد افزایش حجم فروش از ده میلیارد ریال به بیست میلیارد ریال در سال)5-مطالعه شرایط محیطی، قوانین، وضعیت رقابت، فصل، وضعیت بازار (تجزیه و تحلیل SWOT )6-نهایی کردن هدف ها7-طراحی استراتژی های خلاق 8-دستیابی به ایده ها9-خلق شعار و پیام 10انتخاب جاذبه ها و تکنیک ها11-تهیه آرت ورک مطبوعاتی با تیزر تلویزیونی 12-انتخاب افه های هنرهای مناسب 13-تولید هنری 14-طراحی استراتژی های رسانه ای 15-تعیین رسانه های مناسب با گروه مخاطب16-تعیین اندازه و زمان17-تعیین ابعاد و تیراژ18-تناوب و تکرار 19-دفعات کلی درج یا پخش20-تخمین بودجه برای اجرای کامل و اثربخش استراتژی ها21-در صورت عدم کفایت بودجه، تجدیدنظر در بودجه یا برنامه ها 22-اجرای برنامه ها 23-تبلیغات رسانه ای 24-تبلیغات پیشبردی 25-روابط عمومی 26-فروش حضوری27-شرکت در نمایشگاه ها28-اسپانسور شیپ29-بازار پردازی 20-...