برگرفته ازکتاب مشتری چک سفید

 مواردی که فعالیت بنگاه‌ها و شرکت‌ها را در شرایط رکود اقتصادی سخت می‌کند چه می‌باشد؟

1- هنگامی که بودجه مشتریان محدود است، آن‌ها ترس بیشتری از اتخاذ تصمیم نادرست دارند.

2- تاکید مشتریان بیشتر بر روی قیمت بوده و از شرکت‌های مختلف قیمت را استعلام می‌کنند.

3- در شرایط رونق اقتصادی، مشتریان تنها درباره نرخ بازگشت سرمایه سؤال می‌کنند، در حالی که در شرایط رکود، مشتریان در پی اثبات ادعای فروشنده هستند.

4- تصمیم‌های خریدی که پیش از این توسط مسئول خرید به تنهایی اتخاذ می‌شد، اکنون به وسیله کمیته‌های خرید یا سطوح بالاتر در بنگاه گرفته می‌شود.

5- مشتریان بیشتر از گذشته تمایل دارند که پیش از خرید محصول، آن را آزمایش کرده و منافع منتج از آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

6- به آنچه که شرکت می‌گوید کمتر اعتماد می‌کنند و تمایل بیشتری به کسب اطلاعات از طریق طرف سوم یا منابع اطلاعاتی دارند.